Sähkönkäyttäjät äänestävät vesistökunnostuksen kohteen

VERKKOUUTINEN 14.12.2015

Suomen luonnonsuojeluliiton perustaman kansainvälisen EKOenergia-merkin ympäristörahasto lahjoittaa jälleen rahaa vesistökunnostuksiin Suomessa. EKOenergian takana olevat ympäristöjärjestöt ovat päättäneet, että yksi ensi vuonna rahoitettavista kohteista valitaan yleisöäänestyksellä. Äänestyksen järjestäjäkumppaniksi järjestöt valitsivat Fortumin, sillä Fortum on Tarkka-sopimuksellaan suurin EKOenergia-merkityn sähkön myyjä.

”Haluamme kiittää Tarkka-asiakkaitamme hyvästä valinnasta ja antaa heille mahdollisuuden vaikuttaa ihan konkreettisesti siihen, mihin ympäristörahaston varoja ohjataan”, sanoo  Tuomas Oksanen  Fortumista.

Nyt yleisöäänestyksessä ehdolla olevat kunnostuskohteet sijaitsevat Merikarvian Salmelankoskella, Uudenmaan Vihtijoella, Isojoen Lohiluomalla sekä Hangon Täktominlahdella. Vesistökunnostusten asiantuntijat ovat esivalinneet äänestykseen osallistuvat kohteet.

”EKOenergia-merkki on kerännyt vuosien varrella yli 700 000 euroa vesivoiman ympäristöhaittoja korjaavaan rahastoon. Rahastosta on myönnetty varoja aiemmin esimerkiksi Mustionjoen kalateiden suunnitteluun, Saimaan järvilohen suojeluun ja Saarijärven reitin kutualueiden kunnostuksiin”, kertoo  Riku Eskelinen  Suomen luonnonsuojeluliitosta.

EKOenergia-merkki on ympäristömerkki sähkösopimuksille. Sen kriteerien mukaan vesisähkön myynnistä kertyvästä liikevaihdosta osa tulee käyttää vesivoiman ympäristöhaittojen korjaamiseen. Lisäksi merkki asettaa lisävaatimuksia vesivoimalaitoksille, joilta ympäristömerkittynä myyty sähkö on peräisin. Merkillä on kestävyyskriteerit myös muulle uusiutuvalle energialle.

Äänestys järjestetään 8.12.2015-31.1.2016. Äänestyssivusto löytyy osoitteesta  www.fortum.fi/ekoenergia .

www.ekoenergia.fi
Riku Eskelinen, EKOenergia-vastaava, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh. 050 572 7782,  riku.eskelinen@sll.fi

Tuomas Oksanen, myyntijohtaja, Fortum, puh. 040 357 9145,  tuomas.oksanen@fortum.com