Sotenäsin aaltovoimapuisto kytketty Ruotsin sähköverkkoon

VERKKOUUTINEN 16.12.2015

Sotenäsin aaltovoimapuiston ensimmäinen merenpohjaan sijoitettu sähköasema kytkettiin Ruotsin sähköverkkoon viime viikonloppuna. Meren pohjaan sijoitettu 120 tonnia painava sähköasema kytkettiin verkkoon 10 km pituisella merenalaisella kaapelilla. Useampi aaltovoimageneraattori yhdistettiin samalla kojeistoon.

"Tämä on meille merkittävä edistysaskel. Heti kun saamme poijut yhdistettyä generaattoreihin, voimme aloittaa sähkön tuottamisen asiakkaillemme", sanoo Fortumin teknologiajohtaja  Heli Antila

"Tämä meren pohjassa olevan sähköaseman yhdistäminen kantaverkkoon on ensimmäinen laatuaan maailmassa", sanoo Seabased-yhtiön toimitusjohtaja  Mats Leijon . "Olemme hyvin iloisia tästä saavutuksesta ja haluan kiittää kaikkia työntekijöitämme ja kumppaneitamme hienosta työstä ja tuesta matkan varrella", Mats jatkaa.

Fortum ja Seabased AB allekirjoittivat 2011 sopimuksen yhteisen aaltovoimapuiston rakentamisesta Ruotsin Sotenäsiin. Valmistuttuaan aaltovoimapuistosta tulee suurin täysmittainen koelaitos koko maailmassa.

Lisätietoa:
Heli Antila, teknologiajohtaja, Fortum, puh.  +358 40 571 7188

Lisää aiheesta:
Lehdistötiedote 2.7.2014: Sotenäsin aaltovoimapuiston rakentaminen alkoi Ruotsissa
Fortumin aaltovoimahankkeet

Video:
Wave power park west coast Sweden

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja  tulevien sukupolvien elämää. Fortumin ydinosaamista on CO2-päästötön ja tehokas  sähkön ja lämmön tuotanto. Yhtiö tarjoaa myös energia-alan tuotteita ja  asiantuntijapalveluja yksityis- ja teollisuusasiakkaille sekä  energiantuottajille. Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan, Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2014 yhtiön liikevaihto (ilman myytyä sähköverkkoliiketoimintaa) oli 4,1 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,1 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 8 000 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi