Fortum ja venäläinen RAO UES of Russia sopivat yhteistyöstä Kioton mekanismien hyödyntämisessä Venäjällä

Lehdistötiedote

Fortum Oyj:n ja Venäjän suurimman energia- ja lämpöyhtiön RAO UESR:n toimitusjohtajat Mikael Lilius ja Anatoli Tshubais ovat tänään torstaina 23.11. allekirjoittaneet aiesopimuksen Kioton mekanismien hyödyntämisestä Venäjällä. Sopimus allekirjoitettiin EU:n ja Venäjän teollisuusjohtajien tapaamisen yhteydessä Helsingissä.

Yhtiöt vahvistivat, että niiden yhteinen tavoite on yhdistää voimansa löytääkseen mahdollisuuksia kehittää ja toteuttaa kasvihuonepäästöjen vähentämiseen liittyviä projekteja Kioton pöytäkirjan mekanismien puitteissa RAO UESR:n tytäryhtiöissä Venäjällä. Projektien toteutus edellyttää tarvittavien lakien ja säädösten käyttöönottoa Venäjällä.

Fortumilla on laaja kokemus kestävän kehityksen projekteista ja se on aktiivisesti mukana Euroopan päästökauppajärjestelmässä sekä kansainvälisissä hiilirahastoissa. Nyt solmitulla aiesopimuksella Fortum vahvistaa valmiutensa yhteistyöhön RAO UESR:n kanssa yhteistoteutusprojektien tunnistukseen ja kehitykseen liittyvissä kysymyksissä.

Ympäristönsuojelun edistämisen lisäksi yhteistyö helpottaa lisärahoituksen saamista RAO UESR:n mittavaa Venäjän energia- ja lämpösektorin modernisointia varten.

- Yrityksemme on ollut ensimmäinen ulkomainen strateginen sijoittaja Venäjän energiasektorilla, ja otamme mielellämme keskeisen roolin toimissa, jotka liittyvät Kioton mekanismien käyttöönottoon Venäjällä, sanoo Fortumin toimitusjohtaja Mikael Lilius.

Fortum Oyj

Lisätietoja:
Tapio Kuula, johtaja, Fortum Oyj, puh. 010 45 24112
Pirja Heiskanen, johtaja, Fortumin Venäjän tuotantoliiketoiminta, puh. 050 45 36314