Fortum osti osuuden liettualaisesta kaukolämpöyhtiöstä

Lehdistötiedote

Fortum on ostanut 4,9% vähemmistöosuuden liettualaisesta AB Klaipedos Energijasta 20.11.2006. Osuuden myi Fortumille VNG-Erdgascommerz GmbH. Kauppa on osa Baltia-strategiaamme ja tukee lämpöliiketoiminnan kasvua Liettuassa.

AB Klaipedos Energija tuottaa ja jakelee kaukolämpöä Klaipedan kaupungin ja Gargzain alueen asukkaille ja teollisuudelle. Enemmistön (75%) yhtiöstä omistaa Klaipedan kaupunki. Yhtiön liikevaihto on noin 27 miljoonaa euroa, lämmön myynti noin 0,9 terawattituntia (TWh) ja sähkön myynti noin 20 gigawattituntia (GWh).

Klaipedan kaupungissa on 200 000 asukasta ja se on Liettuan kolmanneksi suurin kaupunki. Kaupunki on yksi maan nopeimmin kasvavista ja sen satama on toiseksi suurin Baltiassa.

Fortum omistaa entuudestaan Liettuassa UAB Fortum Heat Lietuvan, joka tuottaa ja jakelee kaukolämpöä kahden tytäryhtiönsä kautta Svenciniun and Joniskion alueilla. Tuotannossa käytetään pääasiassa biopolttoaineita ja maakaasua. Fortum omistaa myös UAB Fortum Ekosiluman, joka tuottaa ja myy biopolttoaineita.

Fortum Oyj

Lisätiedot: