Fortum vahvistaa asemaansa jätteenpolttolaitosten käyttäjänä Isossa-Britanniassa

Lehdistötiedote

Fortum Service on tehnyt jätteenpolttolaitoksen käyttöä ja kunnossapitoa koskevan sopimuksen Isossa-Britanniassa. Lontoon Heathrown lentokentän lähelle vuonna 2008 valmistuva jätteenpolttolaitos käsittelee noin 420 000 tonnia jätettä vuodessa.

Sopimus on nelivuotinen, lisäksi siihen sisältyy noin vuoden kestävä toiminnan käynnistysvaihe.

Laitoksen omistaa Lakeside Energy from Waste Limited -yhtiö, joka ostaa laitoksen avaimet käteen -periaatteella japanilaisten Itochu- ja Takuma-yhtiöiden muodostamalta konsortiolta.

Sopimus vahvistaa Fortumin asemaa jätteenpolttolaitosten käyttäjänä ja kunnossapitäjänä Isossa-Britanniassa. Aiemmin vuonna 2004 Fortum teki sopimuksen hieman suuremmasta, Allington Waste Management Facility laitoksesta, joka on parhaillaan käyttöönottovaiheessa.

- Valintaan vaikuttivat kansainvälinen kokemuksemme, referenssit muualla Isossa-Britanniassa sekä erityisesti kokemuksemme jätepolttoainetta hyödyntävien voimalaitosten käytöstä ja kunnossapidosta, sanoo yksikönjohtaja Kim Kronstedt Fortum Servicestä.

Fortum Oyj

Lisätietoja:
Kim Kronstedt, yksikönjohtaja, Fortum Service, puh. 050 452 9133
Esko Salosaari, toiminnon johtaja, Fortum Service, International O&M, puh. 050 453 3050