Kilpailuviraston Fortumin E.ON Finland kaupalle asettamat ehdot täytetty

Fortum myy Haapaveden voimalaitoksen

Fortum myy Haapaveden 154 MW:n turvevoimalaitoksen Kanteleen Voima Oy:lle, jonka omistaa joukko alueellisia energiayhtiöitä. Voimalaitoksen myynti on osa Kilpailuviraston Fortumin E.ON Finland (nykyisin Fortum Espoo Oy) kaupalle asettamia ehtoja. Tavoitteena on, että voimalaitoksen omistus siirtyy Kanteleen Voimalle joulukuun alussa. Voimalaitoksen henkilöstö siirtyy uuden omistajan palvelukseen niin sanottuina vanhoina työntekijöinä.

Fortum on jo aikaisemmin toteuttanut Kilpailuviraston muut E.ON kauppaan liittyvät vaatimukset:
- Fortum on myynyt Hämeenlinnan voimalaitoksensa.
- Fortum on myynyt Suomessa yhteensä 1 TWh/vuodessa vastaavan vakiotehoisen sähkön palkkikapasiteetin, jonka toimitukset alkoivat 1.11.2006 ja jatkuvat 31.3.2011 saakka.
- Fortum on tehnyt sopimuksen Meri-Porin 308 MW:n tuotantokapasiteettiosuuden vuokraamisesta. Vuokrasopimus alkaa 1.1.2007 ja päättyy 30.6.2010.

Fortum antaa Kilpailuvirastolle selvityksen ehtojen täyttymisestä.

Fortum Oyj

Carola Teir-Lehtinen