Aaltovoimaa ensimmäistä kertaa pohjoismaiseen sähköverkkoon

Ruotsin länsirannikolla sijaitsevan Sotenäsin aaltovoimapuiston ensimmäiset poijut yhdistettiin aaltovoimageneraattoreihin viime viikolla, ja laitos tuottaa nyt sähköä pohjoismaiseen sähköverkkoon.

Halkaisijaltaan 7 metrin poijujen yhdistäminen merenpohjaan sijoitettuihin generaattoreihin oli viimeinen vaihe laitoksen käyttöönotossa. Laitos on monella tapaa ainutlaatuinen: se on maailman ensimmäinen monen yksikön aaltovoimalaitos, ja myös sen merenalainen sähköasema on ensimmäinen laatuaan maailmassa.

"Tämä on todella merkittävä saavutus", sanoo Seabased:in toimitusjohtaja Mats Leijon. "Olemme hyvin iloisia siitä, että olemme päässeet näin pitkälle. Haluan kiittää Fortumia ja Ruotsin energiaviranomaisia luottamuksesta ja tuesta tällä matkalla, joka on välillä ollut haastavakin“, Mats Leijon jatkaa. Seabased jatkaa työtään useissa muissa projekteissa hyödyntäen tätä globaalisti patentoitua konseptia.

"Sotenäs ja muut aaltovoimaprojektit, joissa Fortum on mukana, ovat osa tutkimus- ja kehitystyötä, jonka tavoitteena on löytää uusia tulevaisuuden energialähteitä. Niillä voidaan täydentää olemassa olevaa hiilidioksidipäästötöntä tuotantoamme kuten vesi- ja ydinvoimaa, bioenergiaa sekä tuuli- ja aurinkovoimaa", kertoo Risto Andsten, joka vastaa uusiutuvasta energiasta Fortumilla. "Vaikka aaltovoiman kaupallinen läpimurto on luultavasti vuosien päässä, on tärkeää testata ja oppia", Andsten lisää.

Sotenäsin aaltovoimalaitoksen rahoittaa Fortum, Ruotsin energiaviranomainen ja Seabased. Seabased tekee tutkimus- ja kehityspuolella läheistä yhteistyötä Uppsalan yliopiston tutkijoiden kanssa.