Ensimmäiset kotimaiset pikaladattavat sähköbussit lähtevät liikenteeseen Espoossa - Fortum operoi latauspistettä

2.12.2015 13:50 EET

Kaksi ensimmäistä HSL:n omistamaa, suomalaista Linkker-sähköbussia lähtee vuoden vaihteessa ajoon Espoon linjalle 11, Tapiola-Friisilä. HSL ostaa Linkker Oy:ltä kaiken kaikkiaan 12 bussia ja niitä tulee ensi vuonna myös Helsingin linjoille.

HSL:n tavoitteena on kasvattaa voimakkaasti sähköbussien määrää. Vuonna 2020 sähköbusseja on määrä olla kymmenen prosenttia HSL:n tilaaman bussiliikenteen kalustosta ja vuonna 2025 jo kolmekymmentä prosenttia. Sähköbussit tukevat HSL:n strategista tavoitetta lisätä vähäpäästöisen liikenteen osuutta joukkoliikenteessä.

Linkker on Suomen ensimmäinen automaattisesti pikaladattava sähköbussi. Akut voidaan täyttää pikalatauslaiteella bussin päätepysäkillä matkustajien noustessa kyytiin, kun sähköbusseja on toistaiseksi ladattu vain varikolla. Akkuihin kertyy riittävästi virtaa seuraavaa ajokierrosta varten 1,5-3 minuutissa.

Linjan 11 päätepysäkille asennettavaa pikalatauspistettä operoi Fortum. Fortumin Charge & Drive -latausverkosto koostuu tällä hetkellä yli 500 latauspisteestä Pohjoismaissa, joista yli 200 on pikalatauspisteitä. "Sähköisiä ajoneuvoja tulee yhä enemmän myös julkisen liikenteen puolelle, ja haluamme olla aktiivisesti mukana tässä kehityksessä", kehitysjohtaja Jukka Toivonen Fortumista sanoo.

Sähköbussit ovat askel kohti päästötöntä joukkoliikennettä, sillä niiden käyttämä energia voidaan tuottaa vaikkapa tuulivoimalla. Pieni energiankulutus laskee bussien käyttökustannuksia. Sähköbussit ovat myös hiljaisia ääneltään.

HSL, osastonjohtaja Reijo Mäkinen, reijo.makinen@hsl.fi, puh. 040 595 0201
HSL, kalustoinsinööri Petri Saari, petri.saari@hsl.fi, puh. 050 559 1956
VTT Oy, tutkimustiimin vetäjä Mikko Pihlatie, mikko.pihlatie@vtt.fi, puh. 040 0430 395
Linkker Oy, CEO Kimmo Erkkilä, kimmo.erkkila@linkkerbus.com, puh. 040 720 7332