Fortum aloitti kaupallisen tuotannon Nyaganin voimalaitoksen kakkosyksikössä Venäjällä

LEHDISTÖTIEDOTE 2.12.2013

Fortum on ottanut Nyaganin voimalaitoksen kakkosyksikön kaupalliseen sähköntuotantoon. Voimalaitosyksikön sertifioitu tuotantokapasiteetti on 424 megawattia (MW), minkä mukaisesti yhtiö saa kapasiteettimaksuja 1.12.2013 lähtien sähkön tukkumyyntitulojen lisäksi. Nyaganin voimalaitoksen ykkösyksikkö aloitti kaupallisen tuotannon huhtikuun 2013 alussa ja kolmosyksikön ennakoidaan valmistuvan vuoden 2014 loppuun mennessä.

Nyaganin voimalaitos on keskeinen osa Fortumin kahdeksasta kaasuvoimalaitosyksiköstä koostuvaa, lähes 2 400 MW:n investointiohjelmaa Venäjällä.  Yksiköistä viisi on nyt tuotannossa. Fortum toteuttaa ohjelmaa Venäjän valtion kanssa solmittujen investointivelvoitesopimusten (CSA - Capasity Supply Agreement)  puitteissa. CSA-sopimukset takaavat uudelle tuotantokapasiteetille takuuhinnan 10 vuoden ajan. Takuuhinnat on määritelty investointien riittävän tuoton varmistamiseksi.

"Nyagan 2 on jo toinen tänä vuonna käynnistämämme suuri voimalaitosyksikkö Venäjällä. Sen myötä tuotannossa on yli 60 prosenttia siitä uudesta kapasiteetista, jonka olemme sitoutuneet rakentamaan. Molempien osapuolten vahva sitoutuminen CSA-sopimusten ehtoihin on hyvä indikaattori investointi-ilmapiiristä ei vain sähkösektorilla vaan Venäjällä yleensä", sanoo Alexander Chuvaev, Fortumin Russia-divisioonan johtaja.

Nyaganin voimalaitosta rakennetaan Njaganin kaupunkiin Länsi-Siperian öljyn ja kaasun tuotanto alueelle. Valmistuttuaan voimalaitos koostuu kolmesta uusinta energiatehokasta maakaasuteknologiaa käyttävästä yksiköstä, joiden yhteisteho on noin 1 250 MW. Kyseessä on suurin täysin uusi lauhdevoimalaitosprojekti Venäjällä kahteen vuosikymmeneen.

Pauliina Vuosio, talousviestinnän johtaja, Fortum, puh. 050 453 2383

Kuvia Nyaganista:
http://www.fortum.com/en/mediaroom/media-library/photos-and-logos/pages/default.aspx => Russia

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Baltiaan. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2012 Fortumin liikevaihto oli 6,2 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,7 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 400 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi