Fortum Charge & Drive ja Plugsurfing yhdistyvät ja tekevät sähköauton lataamisesta helpompaa, myös kansainvälisesti

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 6.3.2018

Fortum Charge & Drive ja Plugsurfing ovat päättäneet yhdistyä tarjotakseen parempia palveluita sähköautoilijoille. Saumattoman asiakaskokemuksen ja skaalautuvan palvelukehityksen saavuttamiseksi Fortum on hankkinut omistukseensa Plugsurfing GmbH -yrityksen. Osapuolet eivät julkaise kauppasummaa.

Plugsurfing on Euroopan johtava itsenäinen sähköautojen latauspalvelu. Plugsurfingin tarjoaman applikaation älykkäät lataus- ja maksujärjestelmät hyödyttävät sekä sähköautojen että latausverkostojen omistajia ja auttavat heitä löytämään toisensa. Plugsurfing tarjoaa edelläkävijänä pilvipohjaisia latausratkaisuja myös autonvalmistajien ja leasing-yhtiöiden käyttöön.

Sähköautoilijoiden haasteena on tällä hetkellä lukuisat erilliset latausverkostot, jotka vaativat rekisteröitymistä ja useiden eri applikaatioiden käyttöä. Esimerkiksi Berliinissä on 4 eri sähköautojen latausverkostoa ja Saksassa yli 70. Eri maiden välillä autoiltaessa haaste kasvaa. Tämä haaste on huomioitu myös EU:ssa sähköautoiluun liittyvissä aloitteissa.

Berliiniläisenä kasvuyrityksenä Plugsurfing on ollut yksi harvoista yrityksistä ratkaisemassa tätä haastetta. Tällä hetkellä Plugsurfing yhdistää applikaatiossaan 50 000 sähköautoilijaa ja 200 latausverkostoa tarjoamalla pääsyn 65 000 latauspisteelle 24 maassa Euroopassa.

”Tarkoituksenamme on helpottaa sähköautojen latauspisteiden käyttöä, jotta voimme siirtyä kohti puhtaampaa liikennettä. Voimme yhdessä Plugsurfingin kanssa palvella paremmin sähköautoilijoita, autonvalmistajia ja lukusia muita avaintoimijoita sähköautoilun piirissä. Ensimmäisenä askeleena Charge & Driven pohjoismainen latausverkosto liitetään osaksi Plugsurfingin lataus- ja maksuapplikaatiota. Tavoitteenamme on helpottaa sähköautoilua myös eri maiden välillä”, Fortum Charge & Driven johtaja Rami Syväri sanoo.

Fortum Charge & Drive on kattavin sähköautojen latausverkosto sekä Suomessa että Norjassa, jossa on eniten sähköautoja henkeä kohden maailmassa. Charge & Drive on keskittynyt kehittämään latausmahdollisuuksia  Pohjoismaissa, jossa sillä on tällä hetkellä yhteensä 75 000 rekisteröitynyttä asiakasta ja 1 700 laturia. Kansainvälisesti Charge & Drive tarjoaa latauspisteiden operointiin ja etähallintaan kattavaa pilvipalvelua, joka on käytössä jo 17 maassa.

Keskittyäkseen sähköisen liikenteen palveluiden kehittämiseen Fortum Charge & Drive on päättänyt vetäytyä suunnittelemastaan investoinnista Euroopan laajuiseen MegaE-suurteholataushankkeeseen.

Fortum Charge & Drive: Rami Syväri, Vice President, puh. 040 709 5566, rami.syvari@fortum.com

Plugsurfing: Adam Woolway, perustaja, puh. +49 172 8106005, adam.woolway@plugsurfing.com www.plugsurfing.com

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 9 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 4,5 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.
www.fortum.fi

Avainsanat: