Fortum investoi älykkäisiin sähkömittareihin Norjassa

Fortum investoi älykkääseen, kaksisuuntaiseen viestintään perustuvaan mittarinhallintajärjestelmään Norjassa. Uusien mittareiden asennukset aloitetaan vuonna 2013, ja yhteensä 100 000 kotitalous- ja yritysasiakasta Fortumin verkkoalueella liitetään järjestelmään vuonna 2015.

Fortum on valinnut Telventin vastaamaan automaattisen mittarinhallintajärjestelmän toimittamisesta, asennuksista ja hallinnasta. Palvelusopimukseen kuuluu Echelonin mittarilaitteisto, Telventin keskusjärjestelmä, ylläpitopalvelut ja mittarilukemien kerääminen. Fortumin ja Telventin sopimukseen sisältyy myös useita jatkokehitysmahdollisuuksia tulevaisuudessa. Telvent on toiminut vuodesta 2009 lähtien Fortumin kumppanina Suomen automaattisen mittarihallinnan hankkeessa, jossa uusien älykkäiden sähkömittareiden asentaminen on parhaillaan käynnissä.

"Uusien mittarien myötä laskutus perustuu ajantasaiseen sähkönkäyttöön. Asiakkaat saavat tarkempaa tietoa sähkönkäytöstään ja voivat siten säästää paremmin energiaa. Lisäksi älykkäitä mittareita voidaan hyödyntää sähkökatkojen paikallistamiseen ja uusien sähköratkaisujen alustaksi", sanoo Fortumin Distribution-liiketoiminnan johtaja Ari Koponen.

Norjan lainsäädäntö edellyttää tunneittain tehtävää mittarinluentaa vuoden 2016 loppuun mennessä. Fortumin asiakkaiden käyttöön tuleva järjestelmä mahdollistaa muun muassa kulutuksen seurannan internetin kautta, mahdollisuuden reaaliaikaiseen mittarinluentaan ja tulevaisuudessa älykkään kodin ratkaisut mittarin langatonta verkkoa käyttäen.

Niklas Claesson, viestintäpäällikkö, Norja, puh. +47 902 56 348
Ari Koponen, johtaja, Distribution, puh. +358 504531254