Fortum kasvattaa omistustaan virolaisissa AS Eesti Gas- ja AS Võrguteenus Valdus -maakaasuyhtiöissä – järjestely ennakoi myyntiä

LEHDISTÖTIEDOTE 1.7.2014

Fortum on ostanut E.ON Ruhrgas International GmbH:n 33,66 prosentin osuuden virolaisesta maakaasun vienti-, myynti- ja jakeluyhtiöstä AS Eesti Gaasista sekä vastaavan osuuden kaasujakeluyhtiö AS Võrguteenus Valduksesta. Hankitut osakkeet kasvattavat Fortumin omistusosuutta molemmissa yhtiöissä noin 51,4 prosenttiin.

Fortum arvioi saattavansa kaupan päätökseen vuoden 2014 kolmannella neljänneksellä tarvittavien viranomaishyväksyntöjen ja tavanomaisten yrityskaupan ehtojen toteuduttua. Osapuolet eivät julkista kauppahintaa. Fortum jatkaa virolaisen kaasuliiketoiminnan omistusosuutensa raportointia pääomaosuusmenettelyn mukaisesti.

Omistusosuuden kasvattaminen maakaasun jakelussa Virossa on Fortumille väliaikainen ratkaisu. Yhtiö järjestelee omistuksiaan mahdollista tulevaa myyntiä ennakoiden. Viron maakaasulaki edellyttää Euroopan parlamentin ja komission direktiivin 2009/73/EC mukaisesti kaasun jakelun ja myynnin eriyttämistä.

Pauliina Vuosio, talousviestintäjohtaja, Fortum, puh. 050 453 2383

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Vastaamme asiakkaidemme tarpeisiin tuottamalla, myymällä ja jakelemalla sähköä ja lämpöä sekä tarjoamalla energia-alan asiantuntijapalveluja. Yhtiön toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan, Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2013 Fortumin liikevaihto oli 6,1 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,6 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 8 800 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.fortum.com/fi