Fortum korvaa öljykäyttöisen höyrylaitoksen uudella biopolttoainelaitoksella Vaajakoskella

Fortum Power and Heat Oy
14.1.2011

Fortum rakentaa uuden höyryn tuotantolaitoksen Vaajakoskelle. Uusi, biopolttoaineita käyttävä laitos korvaa vanhan öljykäyttöisen höyrylaitoksen. Kokonaisteholtaan 6 megawatin höyrylaitos palvelee Fortumin sopimuskumppania Pandaa, joka on Suomen toiseksi suurin makeistuottaja ja valmistaa kaikki tuotteensa Vaajakoskella.

Uusi höyryn tuotantolaitos käyttää polttoaineina biopolttoaineita ja turvetta, ja sen myötä päästään ympäristömyönteisempään energian tuotantoon ja kotimaisten polttoaineiden käyttöön. Uudella höyryn tuotantolaitoksella päästään myös taloudellisesti parempaan kokonaisratkaisuun kuin aiemmin öljyyn perustuvalla tuotannolla. Uusi laitos korvaa öljyn polttoa noin 800 tonnia.

Uusi laitos otetaan tuotantokäyttöön 1.8.2011.

Fortum Heat-divisioona

Jari Ojala, aluepäällikkö, Fortum Heat-divisioona, puh. 050 4525 664
Hannu Pehkonen, projektipäällikkö, Fortum Heat-divisioona, puh. 050 4525 353

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden - samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä voimalaitosten käyttö ja kunnossapito.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle ja Itämeren alueelle. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös kilpaillut energiamarkkinat nopeasti kasvavissa Euroopan ja Aasian talouksissa. Vuonna 2009 Fortumin liikevaihto oli 5,4 miljardia euroa ja liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 11 500 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.fortum.fi

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi