Fortum myy Norjan sähkönsiirto- ja lämpöliiketoimintansa

FORTUM OYJ PÖRSSITIEDOTE 9.4.2014 klo 9.00 EEST

Fortum on sopinut myyvänsä Norjan sähkönsiirtoliiketoimintansa Oslon pörssissä noteeratulle energiayhtiö Hafslundille ja Norjan lämpöliiketoimintansa iCON Infrastructure Partners II, L.P. -rahastolle. Sähkönsiirtoliiketoiminnasta luopuminen liittyy yhtiön sähkönsiirtoliiketoiminnan strategisten tulevaisuuden vaihtoehtojen arviointiprosessiin vuonna 2013. Lämpöliiketoiminnassa Fortum keskittyy suurempiin kaupunkikeskuksiin, joissa on mahdollisuus kehittää sähkön ja lämmön yhteistuotantoa (CHP:tä). Samassa yhteydessä Fortum on myös sopinut myyvänsä osuutensa Fredrikstad Energi AS:ssä (49 %) ja Fredrikstad Energi Nett AS:ssä (35 %) Hafslundille.

Yritysjärjestelyjen velaton kauppahinta on 340 miljoonaa euroa. Fortum arvioi saattavansa yritysjärjestelyt päätökseen vuoden 2014 toisen neljänneksen aikana tarvittavien viranomaishyväksyntöjen ja tavanomaisten yrityskaupan ehtojen toteuduttua. Yhtiö ennakoi kirjaavansa yritysjärjestelyistä 70 miljoonan euron myyntivoiton eli noin 0,08 euroa osaketta kohden vuoden 2014 toisen neljänneksen tulokseen. Myyntivoitto kirjataan Fortumin Distribution ja Heat and Electricity Sales and Solutions -segmentteihin.

Fortumin norjalaisen sähkönsiirto- ja lämpöliiketoiminnan yhteenlaskettu liikevaihto vuonna 2013 oli noin 105 miljoonaa euroa, vertailukelpoinen liikevoitto noin 24 miljoonaa euroa ja vertailukelpoinen EBITDA noin 39 miljoonaa euroa. Liiketoimintojen yhteenlaskettu sidottu pääoma vuoden 2013 lopussa oli 247 miljoonaa euroa.

Fortumin sähkönsiirron verkkoalueet sijaitsevat Østfoldissa Kaakkois-Norjassa ja niiden kautta toimitetaan vuosittain noin 2,6 terawattituntia sähköä yhteensä noin 103 000 asiakkaalle. Asiakkaiden sähkönsiirtosopimukset jatkuvat keskeytymättä ja myydyn liiketoiminnan henkilöstö, 96 työntekijää, jatkaa sen palveluksessa kaupan toteuduttua.

Fortumin lämpöliiketoiminta Norjassa koostuu lämmöntuotannosta ja -myynnistä sekä kaukolämpö- ja kaukokylmätoiminnoista. Yhteisteholtaan 210 megawatin tuotantokapasiteetti koostuu pääasiassa lämpöpumpuista ja teollisuuden lämpölaitoksista. Vuonna 2013 Fortum toimitti norjalaisille asiakkailleen 215 gigawattituntia (GWh) kaukolämpöä ja 63 GWh:a kaukokylmää pääosin Oslon lähialueilla ja Akershusissa. Asiakkaiden kaukolämmön ja -kylmän toimitukset jatkuvat keskeytymättä ja myydyn liiketoiminnan henkilöstö, 14 työntekijää, jatkaa sen palveluksessa kaupan toteuduttua.

Nyt sovittu järjestely ei koske Fortumin noin 34 prosentin osuutta Hafslund ASA:ssa. Fortum myös jatkaa sähkön vähittäismyyjänä ja siihen liittyvien palveluiden kehittäjänä ja tarjoajana Norjassa kuten ennenkin.

Helena Aatinen
Viestintäjohtaja, konserniviestintä

Jakelu:
www.fortum.com

Timo Karttinen, talousjohtaja, puh. 010 453 6555
Viestintä: Helena Aatinen, viestintäjohtaja, puh. 010 45 20480,
Fortumin mediapuhelin 040 1982 843
Sijoittajasuhteet: Sophie Jolly, johtaja, puh. 010 45 32552

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Vastaamme asiakkaidemme tarpeisiin tuottamalla, myymällä ja jakelemalla sähköä ja lämpöä sekä tarjoamalla energia-alan asiantuntijapalveluja. Yhtiön toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan, Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2013 Fortumin liikevaihto oli 6,1 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,6 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 9 500 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.fortum.com/fi