Fortum myy omistusosuutensa Karlshamns Kraftista Ruotsissa

LEHDISTÖTIEDOTE 30.1.2014

Fortum myy 30 prosentin osuutensa ruotsalaisessa energiayhtiö Karlshamns Kraft AB:ssä yhtiön pääomistajalle E.ONille. Kauppa on osa Fortumin lokakuussa 2012 aloittamaa tehostamisohjelmaa. Fortumin strategian ytimessä on vahva osaaminen hiilidioksidipäästöttömässä vesivoima- ja ydinvoimatuotannossa sekä tehokkaassa sähkön ja lämmön yhteistuotannossa.

Kaupalla on Fortumille vähäinen tulosvaikutus, ja se kirjataan Power-divisioonan tulokseen ensimmäisen kvartaalin aikana. Osapuolet eivät julkista kauppasummaa.

Karlshamns Kraft toimii Etelä-Ruotsissa, missä yhtiö omistaa kolme 340 megawatin tehoista öljykäyttöistä lauhdelaitosta. Yhtiö omistaa myös sataman ja seitsemän kallioöljysäiliötä, joiden kokonaiskapasiteetti on 800 000 m3. Karlshamns Kraft on ollut osana Ruotsin tehoreservikapasiteettia useita kertoja. Viimeisin kahta yksikköä koskeva sopimus alkoi marraskuussa 2013.

Sasu Valkamo, Vice President, Co-owned Nuclear & Thermal, puh. 050 453 2232

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Baltiaan. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2012 Fortumin liikevaihto oli 6,2 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,7 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 400 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.
Lisätietoja: www.fortum.com/fi