Fortum myy vähemmistöosuutensa norjalaisesta sähkönmyyntiyhtiöstä

Fortum on sopinut myyvänsä 24,5 % vähemmistöosuutensa pohjoisnorjalaisen sähkönmyyntiyhtiön, Ishavskraft AS:n neljälle muulle osakkaalle. Osuuden ostavat Alta Kraftlag SA, Ymber AS, Repvåg Kraftlag SA ja Luostejok Kraftlag SA. Ishavskraft AS:n omistajiin kuuluu myös Troms Kraft. Myyntivoitto kirjataan kuluvan vuoden neljännen neljänneksen tulokseen. Kaupalla ei ole merkittävää tulosvaikutusta. Kauppa saatetaan päätökseen 28.10.2011.

Viisi Finnmarkin ja Pohjois-Tromssan alueen paikallista energiayhtiötä perusti Ishavskraft AS:n kesäkuussa 1997. Fortum hankki 49 % yhtiön osakepääomasta vuonna 2000. Ishavskraft AS:llä on noin 90 000 asiakasta, yrityksen liikevaihto on 1,7 miljardia Norjan kruunua ja se työllistää runsaat 20 työntekijää Altassa ja Tromssassa.

Fortum luopuu Ishavskraft AS:n vähemmistöosuudesta keskittyäkseen omaan kuluttaja-brändiinsä.

Lisätietoja antaa:
Hans Kristian Rød, Fortum Holding, Norja,
puh. +47 90118612, sähköposti: hans.rod@fortum.com

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi