Fortum osallistuu Olkiluodon neljännen ydinvoimalan kilpailutus- ja suunnitteluvaiheen rahoitukseen

LEHDISTÖTIEDOTE 31.10.2011

Fortum on päättänyt osallistua Teollisuuden Voima Oyj:n (TVO) Olkiluodon neljännen ydinvoimahankkeen kilpailutus- ja suunnitteluvaiheen rahoitukseen omistustaan vastaavalla osuudella. Lopullisen päätöksen suunnitteluvaiheen käynnistämisestä tekevät TVO:n omistajat.

Fortum omistaa noin 26 % Teollisuuden Voima Oyj:n osakekannasta.

Eduskunnan heinäkuussa 2010 vahvistaman periaatepäätöksen mukaan Olkiluodon neljännen yksikön rakentamislupa tulee jättää viimeistään kesäkuussa 2015.

www.fortum.com/ydinvoima

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle ja Itämeren alueelle. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2010 Fortumin liikevaihto oli 6,3 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 500 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi