Fortum parantaa Pusulan kirkonkylän sähkönjakelun luotettavuutta laajoilla verkostotöillä

Pusulan keskustan alueelle suunnitellaan mittavaa sähkönjakeluverkon kehittämishanketta, jossa ilmajohtoja korvataan maakaapeleilla. Samalla pylväsmuuntamot korvataan puistomuuntamoilla. Uudet johdot sijoitetaan teiden varteen, kun niitä on tällä hetkellä useammallakin yksityistontilla. Nummi-Pusulan kunta osallistuu hankkeeseen korvaamalla tievalaistuksen kaapeloinnin maakaapeleiksi.

Verkostotyöt parantavat alueen sähkönjakelun luotettavuutta huomattavasti. Hanke on samankaltainen kuin muutama vuosi sitten Pusulan kirkolta Ikkalaan tehty hanke, jossa vanhaa ilmajohtoa muutettiin maa- ja ilmakaapeliksi sekä pylväsmuuntamoita korvattiin puistomuuntamoilla.

– Suurin muutos alueen sähkönjakelun kannalta on Pusulan keskusta-alueen sähkönjakelun siirtäminen ilmajohdoilta maakaapeleihin. Hankkeella on myös maisemallisia muutoksia, kun sähköjohdot siirtyvät maan alle. Tulevaisuudessa alueen sähkönjakelulle on olemassa useampia reittivaihtoehtoja. Vikatilanteessa sähköä voidaan syöttää useampaa kautta ja asiakkaat saavat sähköt nopeasti takaisin, projektikoordinaattori Henri Vierimaa Fortumilta kertoo.

Sähköverkon keskimääräinen käyttöikä on noin 50 vuotta, ja uutta rakennettaessa pitää pystyä arvioimaan sähkönjakelun tarpeet kymmenien vuosien päästä.

Urakoitsijat tutustuvat alueeseen alkuvuonna

Fortum on lähettänyt tarjouspyynnöt urakoitsijoille, joita on pyydetty vastaamaan tarjouksella alkuvuonna 2011. Urakoitsijat tutustuvat alueeseen ennen tarjouksen antamista, joten alueella saattaa liikkua urakoitsijoiden edustajia lähiaikoina. Kun urakoitsija on valittu, pidetään alueen asukkaille ja muille sähkönkäyttäjille tiedotustilaisuus, jossa on mahdollista kysyä hankkeen kulusta sekä Fortumin että urakoitsijan edustajilta. Myös Nummi-Pusulan kunnan edustajia on paikalla. Tilaisuudesta informoidaan lähempänä ajankohtaa vielä kunnan internetsivuilla ja paikallislehdissä.

Fortum Distribution

Lisätietoja: Henri Vierimaa, projektikoordinaattori, Fortum Distribution,
puh. 040 8252 844, henri.vierimaa@fortum.com

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi