Fortum suunnittelee tuulivoiman testipuistoa Loviisaan

Fortum suunnittelee tuulivoiman testipuistoa Loviisan ydinvoimalaitoksen läheisyydessä sijaitsevalle Björnvikin alueelle.

Loviisan kaupunginhallitus hyväksyi 10.1.2011 Fortumin hankkeen toteuttajaksi, mikä mahdollistaa testipuistohankkeen etenemisen. Alueelle voidaan rakentaa 2 - 3 tuulivoimalaa. Yhden tuulivoimalan teho tulee olemaan 2 - 5 megawattia. Fortumin tavoitteena on hankkia testipuistossa käyttö- ja kunnossapitokokemuksia uusista tuulivoimalatyypeistä. Testipuiston tuulivoimalat voidaan kytkeä valtakunnan verkkoon Loviisan ydinvoimalaitoksen kytkinkentän kautta.

Tuulivoimahanke etenee kaavoituksella ja ympäristövaikutusten arvioinnin tarpeen selvittämisellä. Kaavoitusprosessi kestää arviolta yli vuoden. Tämän jälkeen voidaan hakea rakennuslupa tuulivoimaloille, joiden arvioidaan olevan käytössä vuonna 2013. Loviisan ydinvoimalaitoksen ansiosta alueen tuuliolosuhteet tunnetaan niin hyvin, ettei normaalisti tuulivoimahankkeisiin liittyvää vähintään vuoden tuulimittausjaksoa tässä tapauksessa tarvita.

- Loviisassa oleva valmis infrastruktuuri ja yksimieliset myönteiset poliittiset päätökset mahdollistavat pienen testipuiston rakentamisen. Puistolla saadaan arvokasta kokemusta uusien tuulivoimalaitosten käytöstä ja kunnossapidosta, jota voidaan hyödyntää Fortumin mahdollisissa muissa hankkeissa tulevina vuosina, kertoo hankkeesta vastaava tuulivoimapäällikkö Jouni Tolonen Fortumista.

Fortum, Power-divisioona

Lisätiedot:
Jouni Tolonen, tuulivoimapäällikkö, Fortum, puh. 050 594 2261
Peter Tuominen, edunvalvontapäällikkö, Fortum, puh. 050 4524760

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi