Fortum toimittaa sähköajoneuvojen latauspisteitä Etelä-Norjaan

FORTUM  OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 22. joulukuuta 2015

Fortum on valittu sähköajoneuvojen latauspisteiden toimittajaksi Etelä-Norjan pääväylille. Pikalatureita asennetaan yhteensä 77 kappaletta. Ne helpottavat sähköautoilijoiden liikkumista Norjan suurimpien kaupunkien välillä.

Norjan valtion omistama, ympäristöystävällistä energiantuotantoa ja -kulutusta edistävä Enova-yhtiö, ilmoitti aiemmin tänä vuonna myöntävänsä rahoitusta latauspisteiden rakentamiseen kuudella pääreitillä Norjassa. Fortum valittiin toimittajaksi kaikille kuudelle reitille. Enovan myöntämän rahoituksen arvo on yhteensä 10,5 miljoonaa norjan kruunua (noin 1,1 miljoonaa euroa).

Hankkeeseen liittyvät reitit ovat:
• E18 Oslo-Grenland-Kristiansand – 12 uutta pikalaturia
• E39 Kristiansand-Stavanger – 9 uutta pikalaturia
• E16 Oslo-Bergen – 20 uutta pikalaturia
• RV7 Hønefoss-Gol ja RV52 Gol-Borlaug – 6 uutta pikalaturia
• E6 Oslo-Trondheim – 14 uutta pikalaturia
• RV3 Kolomoen-Ulsberg – 16 uutta pikalaturia

Kaikilla latauspisteillä on mahdollista ladata sähköajoneuvoja mallista riippumatta. Enova edellyttää, että latauspisteitä on oltava vähintään 50 kilometrin välein. Uusien latauspisteiden tarkat sijainnit vahvistetaan 1. toukokuuta.

"Tämä hanke vie Norjan latausinfrastruktuurin uudelle tasolle ja olemme hyvin innoissamme siitä. Lisäämme sähköautoilijoiden vapautta ja vähennämme heidän huolta toimintasäteestä, kun asennamme lisää latauspisteitä suurimpien kaupunkien välille", sanoo Fortum Charge & Driven Norjan maajohtaja Jan Haugen Ihle.

Jan Haugen Ihle,  Fortum Charge & Driven Norjan maajohtaja, puh. +47 907 45 215
Audhild Kvam, liiketoimintajohtaja, Enova, puh.  +47 951 37 086

Charge & Drive -latausverkosto
Fortum Charge & Drive -latausverkosto toimii Norjassa, Ruotsissa ja Suomessa. Pohjoismaiseen latausverkostoon kuuluu tällä hetkellä yli 450 latauspistettä, joista noin 200 on pikalatauspisteitä.
Kansainvälinen Charge & Drive -sivu: www.chargedrive.com
Charge & Drive -latauspisteet kartalla: map.chargedrive.com

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Fortumin ydinosaamista on CO2-päästötön ja tehokas sähkön ja lämmön tuotanto. Yhtiö tarjoaa myös energia-alan tuotteita ja asiantuntijapalveluja yksityis- ja teollisuusasiakkaille sekä energiantuottajille. Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan, Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2014 yhtiön liikevaihto (ilman myytyä sähköverkkoliiketoimintaa) oli 4,1 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,1 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 8 000 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi