Fortum YIT:n strategiseksi kumppaniksi älykkään asumisen kehittämisessä

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 9.10.2017

YIT on valinnut Fortumin strategiseksi kumppanikseen uusien älykkäiden asumisen palvelujen kehittämisessä. Tavoitteena on, että tulevaisuuden YIT Kodeissa on valmius ottaa käyttöön asukkaan valitsemia ja asumisen arkea helpottavia palveluja.

Fortumin pilvipalvelun avulla asukas voi muun muassa seurata energiankulutustaan reaaliaikaisesti, ohjelmoida kodinkoneiden toimintaa,
säätää sisälämpötiloja, saada hälytyksiä mahdollista vesivuodoista, varata saunavuoroja tai sähköautojen latauspisteitä.

“Vahvuuksiamme ovat laaja älykkään asumisen palveluvalikoima sekä oma sähköinen alustamme, jota kehitämme jatkuvasti. Samaan alustaan voimme integroida myös muita asumiseen liittyviä palveluita, kuten YIT Plus -palvelun. Näin asukas pääsee hallinnoimaan kaikkia asumiseen liittyviä palveluitaan yhdellä käyttöliittymällä, mobiilisti”, myyntijohtaja Timo Kivi Fortum SmartLiving -yksiköstä kertoo.

Älykkään pilvipalvelun avulla YIT ja Fortum haluavat helpottaa asukkaiden arkea, jossa asukkaat, asunnot ja taloyhtiöt muodostavat tiiviin ja hyvin toimivan yhteisön. Fortum SmartLiving -palvelualustan etuja ovat reaaliaikainen energiaseuranta, helppo muunneltavuus sekä asukaslähtöisyys. Pilvessä tapahtuva datan käsittely avaa uusia mahdollisuuksia luoda ja tarjota sekä asukkaille että kiinteistöhallinnolle niitä hyödyntäviä lisäarvopalveluita.

"Älykodista on puhuttu arjen sujuvuuden yhteydessä jo useita vuosia, ja nyt teoria on viimein muuttumassa käytännöksi. Asiakkaillemme on tärkeää, että digitaaliset palvelut ovat helppokäyttöisiä ja arjessa hyvin toimivia. Fortum SmartLiving -ratkaisu on ottanut näissä asioissa ison harppauksen, mistä olemme hyvin iloisia. Uskomme kumppanuuden Fortumin kanssa tarjoavan erinomaisen mahdollisuuden kehittää asumisen palveluita eteenpäin, kohti yhä sujuvampaa arkea ja tulevaisuutta”, sanoo YIT:n Asumisen palvelut -kehitysohjelman johtaja Pekka Helin.

Timo Kivi, myyntijohtaja, Fortum SmartLiving, +358 400 615700
Fortum SmartLiving

Fortum haluaa olla mukana kestävien asumisen ja kaupunkiratkaisujen kehittämisessä. Fortum SmartLiving on älykkään asumisen monipuolinen kokonaisratkaisu, joka tukee myös kestävää kehitystä sekä ympäristön hyvinvointia. SmartLiving-ajattelu laajenee kotiautomaatiojärjestelmästä myös oman energian tuottamiseen aurinkopaneelien avulla, sähköauton kotilatauspisteeseen sekä muihin älykkäisiin energiaratkaisuihin.

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 9 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä.
www.fortum.com/fi