Fortumin Chelyabinsk GRES -voimalaitoksen kolmosyksikkö aloitti kaupallisen tuotannon Venäjällä

​VERKKOUUTINEN 23.11.2017

Fortum on saanut päätökseen projektin, jonka aikana korvattiin vanhaa tuotantokoneistoa Chelyabinsk GRES -sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitoksella Venäjällä. Laitoksen kaasukombiteknologiaan perustuva kolmosyksikkö on aloittanut kaupallisen tuotannon. Sen sähköntuotantokapasiteetti on 247,5 megawattia (MW) ja lämmöntuotantokapasiteetti 174 MW. Uudella turbiinilla on korvattu kahdeksan vanhaa turbiinia laitoksella, joka alun perin otettiin käyttöön 87 vuotta sitten.

"Nyt valmistunut projekti parantaa Tšeljabinskin lämmöntuotannon toimitusvarmuutta ja vähentää merkittävästi tuotannon ominaispäästöjä", sanoo Fortumin Russia-divisioonan johtaja Alexander Chuvaev.

Fortumin laaja investointiohjelma Venäjällä valmistui, kun Chelyabinsk GRES:n kaksi uusinta energiatehokasta teknologiaa hyödyntävää tuotantoyksikköä otettiin käyttöön vuosina 2015–2016.  Fortum rakensi investointiohjelman puitteissa Tšeljabinskin ja Tjumenin alueille kahdeksan voimalaitosyksikköä, joiden yhteisteho on yli kaksi gigawattia. Uusien yksiköiden sähköntuotannolle maksetaan investointivelvoitesopimusten mukaisia kapasiteettimaksuja, jotka takaavat investointien kannattavuuden.

Fortumin Chelyabinsk GRES -voimalaitoksen yhteenlaskettu sähköntuotantokapasiteetti on 742 MW, ja lämmöntuotantokapasiteetti 988 MW.

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 9 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 4,5 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.fi