Fortumin Inkoon voimalaitoksen kolmosyksikkö tehoreserviksi Suomessa

Energiamarkkinavirasto on valinnut Fortumin Inkoon voimalaitoksen kolmosyksikön yhdeksi kolmesta reservivoimalaitoksesta Suomessa.

Valintaa edelsi julkinen tarjouskilpailu, jossa Energiamarkkinavirasto haki yhteensä noin 600 megawatin tehoreserviä kaudelle 1.10.2011 - 30.6.2013. Taustalla on maaliskuun alussa 2011 voimaantullut laki sähköntuotannon ja -kulutuksen välistä tasapainoa varmistavasta tehoreservistä. Sen mukaan Energiamarkkinaviraston tehtäväksi on määrätty reservin hankinnan toteuttaminen.

Käytännössä Fortum tekee vuokrasopimuksen Fingridin kanssa tehoreservikaudelle.

- Sitoudumme käyttämään Inkoo 3:a tehoreservijärjestelmän käyttösääntöjen mukaisesti ja käynnistämään laitoksen Fingridin pyynnöstä. Käynnistysvalmius on 1.12. - 28.2. välisenä aikana 12 tuntia ja muina aikoina kuukausi, kertoo Thermal & Technology -
yksikön päällikkö Vesa Maso Fortumista.

Fortum Power-divisioona

Lisätietoja: Vesa Maso, yksikön päällikkö, Fortum, Power-divisioona, puh. 040 830 7859

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 9 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi