Fortumin ja SUENKOn yhteisyritys vastaamaan Tyumenin lämmönjakelusta Venäjällä ensi vuoden alusta

​FORTUM OYJ VERKKOUUTINEN 24.10.2017

Fortum ja SUENKO ovat perustaneet yhteisyrityksen JSC Ural-Siberian Heat and Power Company (YUSTEK) vastaamaan  Tyumenin alueen lämmönjakelusta Länsi-Siperiassa Venäjällä. YUSTEKin toiminnan arvioidaan käynnistyvän kokonaisuudessaan vuoden 2018 alussa.

Fortum jatkaa yhdistetyn sähkön ja lämmön tuottajana alueella ja myy lämpöä YUSTEKille. Yhteishankkeella odotetaan olevan vähäinen positiivinen vaikutus Fortumin Russia-divisioonan tulokseen vuodesta 2018 alkaen.

Uusi yhteisyritys koostuu 180 lämpöasemasta, viidestä pumppuasemasta sekä paikallisista lämpökattiloista. YUSTEK vastaa 775 kilometrin mittaisen kaukolämpöputkiston ylläpidosta ja työllistää noin 1 000 asiantuntijaa. YUSTEKia johtaa Alexander Perekalskiy, joka on aikaisemmin työskennellyt Fortumissa Tyumenin lämpöverkoista vastaavana päällikkönä.

"Uskomme, että kahden suuren yhtiön osaamisten yhdistäminen auttaa meitä luomaan lämmönjakelujärjestelmän, joka on yksi Venäjän tehokkaimmista ja edistyksellisimmistä ja jossa lämpöasiakkaista tulee yhdenvertaisia kumppaneita", sanoo Fortumin Russia-divisioonan lämpöliiketoiminnasta vastaava johtaja Parviz Abdushukurov.

Linkit:
Verkkouutinen 6.3.2017: Fortum ja SUENKO selvittävät mahdollisuutta yhteishankkeeseen Tyumenin lämmönjakelussa Venäjällä

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 9 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi