Fortumin kestävän kehityksen raportti 2013 julkaistu - hyvinvointia yhteiskuntaan miljardeilla euroilla

LEHDISTÖTIEDOTE 26.3.2014

Fortum on tänään julkaissut kestävän kehityksen raporttinsa vuodelta 2013 osana yhtiön verkkovuosikertomusta. Raportissa eritellään kattavasti Fortumin tavoitteita ja toimia sekä tuloksia taloudellisen vastuun, ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun osa-alueilla.

"Fortumin taloudellisessa vastuussa korostuu yhtiön toiminta paikallisen hyvinvoinnin luojana", Fortumin kestävän kehityksen johtaja Ulla Rehell kertoo. "Fortum on merkittävä työllistäjä, investoija ja verojen maksaja toimintamaissaan. Vuonna 2013 loimme eri maissa yhteensä noin 3 miljardin euron arvosta yhteiskunnallista hyvinvointia sisältäen yhtiön maksamat palkat ja investoinnit sekä tilikaudelta maksettavat verot ja osingot."

Vuoden 2013 raportoinnissa on painotettu erityisesti sidosryhmäyhteistyötä. Asiakkaiden ja muiden tärkeiden sidosryhmien näkemyksiä sekä näiden huomioonottamista liiketoiminnassa on esitelty monesta eri näkökulmasta.

Myös verojalanjäljen raportointia on entisestään laajennettu. Verotyypeittäin jaoteltujen tilikaudelta maksettavien ja tilitettävien verojen sekä veroihin liittyvien periaatteiden lisäksi raportissa eritellään nyt uutena asiana tilikaudelta maksettavat verot, kokonaisverokanta ja nimellistuloverokanta kaikissa päätuotantomaissa.

Fortumin kestävän kehityksen raportti noudattaa kansainvälistä GRI (Global Reporting Initiative) -raportointiohjetta ja se on kolmannen osapuolen varmentama. Koko raportti on luettavissa suomeksi ja englanniksi Fortumin internet-sivuilla osoitteessa http://annualreport2013.fortum.com/fi/kestava-kehitys, jossa sen voi myös tulostaa.

Ulla Rehell, kestävän kehityksen johtaja, puh. 010 452 9251, ulla.rehell@fortum.com
Reijo Salo, verojohtaja, puh. 050 452 4443, reijo.k.salo@fortum.com

Lue lisää Fortumista veronmaksajanahttp://annualreport2013.fortum.com/fi/kestava-kehitys/liiketoiminta/taloudellinen-lisaarvo-sidosryhmille/fortum-veronmaksajana/

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Vastaamme asiakkaidemme tarpeisiin tuottamalla, myymällä ja jakelemalla sähköä ja lämpöä sekä tarjoamalla energia-alan asiantuntijapalveluja. Yhtiön toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan, Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2013 Fortumin liikevaihto oli 6,1 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,6 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 9 500 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.fortum.com/fi