Fortumin Loviisan voimalaitoksen vuosihuolto 2015 alkaa

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 07.08.2015

Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksen vuosihuolto alkaa sunnuntaina 9. elokuuta laitoksen ykkösyksiköstä, minkä jälkeen huolletaan kakkosyksikkö. Molemmilla laitosyksiköillä on tänä vuonna vuorossa lyhyt vuosihuolto eli niin kutsuttu polttoaineen vaihtoseisokki. Koko vuosihuollon arvioidaan kestävän vajaat kuusi viikkoa.

Normaalien määräaikaishuoltotöiden ja polttoaineen vaihdon lisäksi merkittävimpiä töitä tämän vuoden vuosihuollossa molemmilla laitosyksiköillä on turbiinien välitulistimien vaihto. Loviisan kakkosyksikölle tehdään lisäksi turbiinin höyrylinjojen aktiivisuusmittausten uusinta ja yhden hätädieselgeneraattorin moottorin vaihto huollettuun. Polttoaineesta vaihdetaan vuosittain neljäsosa tuoreeseen polttoaineeseen.

"Tämän kesän vuosihuollossa aloitetaan myös voimalaitoksen turbiinien välitulistimien modernisointihankkeen toteutus. Turbiinien kahdeksasta välitulistimesta uusitaan tämän vuoden vuosihuollossa neljä. Seuraavat neljä uusitaan vuosihuollossa kesällä 2017”, kertoo kunnossapitoyksikön päällikkö Pertti Salonen Loviisan voimalaitokselta. Välitulistimien tehtävänä voimalaitoksen prosesseissa on poistaa kosteutta ja tulistaa korkeapaineturbiineilta tuleva höyry niin, että se voidaan johtaa matalaturbiineille. Välitulistimien uusinta lisää laitoksen sekundääripiirin käytön luotettavuutta ja laitoksen hyötysuhdetta.

Vuosihuoltoon ja meneillään oleviin uusintahankkeisiin osallistuu yhteensä noin 750 ulkopuolista urakoitsijaa. Noin 90 prosenttia työntekijöistä on suomalaisia. Lisäksi työntekijöitä tulee Venäjältä, Saksasta ja Puolasta. Voimalaitoksella työskentelee noin 500 fortumlaista ja noin 100 vakituista urakoitsijaa.

Pertti Salonen, kunnossapitoyksikön päällikkö, puh. 010 455 3100
Timo Eurasto, käyttöyksikön päällikkö, puh. 010 455 4010

Taustatietoa toimituksille:
Fortumin kokonaan omistaman Loviisan voimalaitoksen käyttökerroin vuonna 2014 oli 90,9 %. Käyttökerroin oli kansainvälisessä mittakaavassa hyvä, sillä maailmanlaajuisesti painevesilaitosten käyttökerroin oli viime vuonna noin 84 %. Voimalaitoksella tuotettiin sähköä yhteensä 7,88 terawattituntia, mikä on noin 12 prosenttia Suomen sähköntuotannosta. Loviisan voimalaitos työllistää suoraan noin 600 työntekijää. Fortum investoi vuonna 2014 Loviisan voimalaitokseen yhteensä noin 80 miljoonaa euroa. Lisätietoja: www.fortum.com/loviisa

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Fortumin ydinosaamista on CO2-päästötön ja tehokas sähkön ja lämmön tuotanto. Yhtiö tarjoaa myös energia-alan tuotteita ja asiantuntijapalveluja yksityis- ja teollisuusasiakkaille sekä energiantuottajille. Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan, Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2014 yhtiön liikevaihto (ilman myytyä sähköverkkoliiketoimintaa) oli 4,1 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,1 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 8 000 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi