Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksella hyvä tuotantovuosi 2013

LEHDISTÖTIEDOTE 2.1.2014

Fortumin Loviisan ydinvoimalaitoksella oli hyvä tuotantovuosi 2013. Voimalaitoksella tuotettiin sähköä yhteensä 8,04 terawattituntia, mikä on noin 9 prosenttia Suomen sähköntuotannosta. Loviisan voimalaitoksen käytettävyyttä kuvaava käyttökerroin oli 92,5 %. Loviisa 1:n käyttökerroin oli 92,1 % ja Loviisa 2:n käyttökerroin 93 %. Käytettävyys oli kansainvälisessä mittakaavassa hyvä, sillä maailmanlaajuisesti painevesilaitosten käyttökerroin oli viime vuonna noin 83 %.

Edellisvuoden laajan vuosihuollon jälkeen molemmilla laitosyksiköillä oli vuonna 2013 vuorossa lyhyet polttoaineenvaihtoseisokit. Ykkösyksikön vuosihuolto kesti 19 vuorokautta ja kakkosyksikön 16 vuorokautta. Lisäksi Loviisan voimalaitoksella oli vuoden aikana kolme  korjausseisokkia, jotka kestivät yhteensä noin 9 vuorokautta. Korjausseisokkien syinä olivat ykkösyksikön säätösauvan laakerivika, kakkosyksikön säätösauvan moottorin sähkövika sekä kakkosyksikön hätäjäähdytysjärjestelmän venttiilin kansitiivisteen sisäinen vuoto.

"Edellytämme omissa turvallisuustavoitteissamme jatkuvaa parantamista kaikilla osa-alueilla. Vuoden 2013 hieno saavutus olivat koko laitoshistorian matalimmat säteilyannokset suhteutettuna vuoden aikana tehtyihin huolto- ja korjaustöihin. Koko henkilöstön panos vaaditaan töiden onnistuneeseen suunnitteluun ja toteutukseen", kertoo tekniikka- ja kehitysyksikön päällikkö Thomas Buddas.

Loviisan voimalaitoksella on meneillään useita merkittäviä investointihankkeita, joilla turvataan laitoksen turvallinen, luotettava ja kannattava sähköntuotanto käyttöluvan loppuun eli vuosiin 2027 ja 2030 asti.

"Vuosina 2014‒2017 toteutettavan turbiinien ja välitulistimien uusinnan arvioidaan lisäävän tuotantotehoa yhteensä 29 MW. Vuoden 2014 aikana rakennetaan merivedestä riippumaton jäähdytysjärjestelmä, joka parantaa edelleen voimalaitoksen turvallisuutta ääritilanteissa. Lisäksi meillä on vireillä lukuisia pienempiä parannushankkeita, jotka pitävät laitoksen henkilöstön työteliäänä tulevina vuosina", toteaa Thomas Buddas.

Loviisan voimalaitos on alueellaan merkittävä työnantaja, joka työllistää noin 528 fortumlaisen lisäksi noin 100 vakinaista muiden yritysten palveluksessa olevaa työntekijää. Lisäksi vuosihuolloilla on huomattava työllistämisvaikutus. Vuonna 2013 vuosihuoltoihin osallistui 50 yritystä ja 650 urakoitsijaa, joista 630 oli suomalaisia.

Thomas Buddas, tekniikkayksikön päällikkö, Fortum, puh. 050 455 3710
www.fortum.com/loviisa
www.fortum.com/lovisa

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Baltiaan. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2012 Fortumin liikevaihto oli 6,2 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,7 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 400 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi