Fortumin Montan vesivoimalaitoksen peruskorjaus jatkuu

Oulujoen varrella sijaitsevan Montan vesivoimalaitoksen ykköskoneisto pysäytetään korjausta varten 2.5.2011. Sen on tarkoitus palata sähköntuotantoon syyskuun puolivälissä. Ykköskoneiston korjaus jatkaa Montan voimalaitoksen peruskorjaushanketta, joka alkoi viime kesänä kolmoskoneiston remontilla.

Nyt alkava täydellinen peruskorjaus on ensimmäinen vuonna 1957 käyttöönotetulle ykköskoneistolle. Kesän 2011 aikana ykköskoneistossa uusitaan turbiini, generaattori, magnetointi sekä sähkö- ja automaatiojärjestelmät. Vastaava kolmoskoneiston peruskorjaus sekä koko voimalaitoksen päämuuntajien ja 110 kV kytkinkentän uusinta tehtiin viime vuonna. Peruskorjausten yhteinen työllisyysvaikutus on noin 40 henkilötyövuotta.

Ykköskoneiston peruskorjauksen myötä voimalaitoksen maksimiteho nousee nykyisestä 47 megawatista 50 megawattiin. Uudistus lisää voimalaitoksen energiatehokkuutta, turvallisuutta ja luotettavuutta. Öljypäästöjen ja tulipalojen riski laitoksella pienenee sekä työturvallisuus ja käyttövalmius paranevat.

Montan voimalaitoksen ykköskoneiston pysäyttäminen ei aiheuta ympäristöhaittoja. Peruskorjausseisokin aikana Montan juoksutukset ovat keskimääräistä pienempiä. Säännöstelytilanteeseen perustuen Montan juoksutukset suoritetaan tarvittaessa tulvaluukkujen kautta Muhoslampeen.

Montan hanke on osa Fortumin vesivoimalaitosten pitkän tähtäimen perusparannusohjelmaa. Sen tavoitteena on lisätä hiilidioksidipäästöttömän vesivoimatuotannon kapasiteettia, parantaa turvallisuutta ja turvata hyvä käytettävyys.

Fortum, Power-divisioona

Lisätietoja: Harri Palopelto, Fortum, puh. 050 454 8204

Kutsu: Montan perusparannushankkeesta ja muista Fortumin Oulujoen voimalaitosten ajankohtaisista asioista pidetään paikallismedialle lehdistötapaaminen tiistaina 3.5.2011 klo 14.00 alkaen Fortumin valvomorakennuksessa, osoitteessa Hietaniementie 7, 91430 Leppiniemi.

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 9 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi