Fortumin Nyaganin voimalaitoksen kolmosyksikön rakennustyöt päätökseen Venäjällä

FORTUM OYJ LEHDISTÖTIEDOTE 29.9.2014

Nyaganin voimalaitoksen kolmannen yksikön käyttöönottotestaus ja sertifiointi on saatu onnistuneesti päätökseen. Fortum arvioi aloittavansa uuden yksikön kaupallisen käytön vuoden 2014 loppuun mennessä. Venäjän valtion investointivelvoitesopimusten (Capacity Supply Agreement, CSA) mukaisten kapasiteettimaksujen suoritukset Fortumille 418 megawatin (MW) kapasiteetista alkavat 1.1.2015.

Käyttöönottotestausten aikana kolmosyksikkö tuotti sähköä 72 tuntia maksimiteholla, minkä jälkeen yksikössä testattiin teknisten parametrien toimivuus. Kaikki sertifioinnin edellyttämät testaukset suoritettiin onnistuneesti, ja siten viimeinen yksikkö valmistui 15 kuukautta ennen CSA-sopimuksessa määriteltyä aikarajaa. Nyaganin voimalaitoksen ykkösyksikön kaupallinen tuotanto aloitettiin huhtikuussa 2013 ja kakkosyksikön joulukuussa 2013. Voimalaitoksen rakentaminen alkoi vuonna 2008.

Nyaganin lauhdevoimalaitos, joka nyt valmistuu Njaganin kaupunkiin läntisen Siperian öljyn- ja kaasuntuotantoalueelle Hanti-Mansiaan, oli Fortumin suurin täysin uusi investointiprojekti 2000-luvulla. Voimalaitos on myös nykyaikaisin ja suurin Venäjällä vuosikymmeniin rakennettu kaasukombilaitos. Laitos hyödyntää uusinta energiatehokasta maakaasuteknologiaa ja sen kolmen yksikön yhteisteho on noin 1 260 MW.

Nyaganin voimalaitoksen valmistuminen on tärkeä osa Fortumin 2 500 MW:n investointiohjelmaa, joka valmistuttuaan vuonna 2015 on lähes kaksinkertaistanut yhtiön sähköntuotantokapasiteetin Venäjällä. Ohjelman puitteissa on vielä valmistumassa kaksi sähkön ja lämmön yhteistuotantoon (CHP) perustuvaa yksikköä metalli- ja konepajateollisuudestaan tunnettuun Tšeljabinskin miljoonakaupunkiin Uralille. Yksiköiden sähköntuotantokapasiteetti on yhteensä lähes 500 MW ja lämmöntuotantokapasiteetti noin 350 MW.

Taustatietoa toimittajille:

Fortum Venäjällä

Fortum tuottaa ja myy sähköä sekä lämpöä Uralin kehittyneillä teollisuusalueilla ja Länsi-Siperian öljyn- ja kaasuntuotantoalueilla. Sähkö myydään tukkumarkkinoilla ja lämpö paikallisilla markkinoilla. Fortumilla on Venäjällä noin 4 200 työntekijää sekä monipuoliset liikesuhteet maahan jo yli viiden vuosikymmenen ajalta. Omien toimintojemme lisäksi olemme osakkaina runsaan neljänneksen osuudella Luoteis-Venäjällä toimivassa alueellisessa sähkön ja lämmön tuotantoyhtiössä, TGC-1:ssä.

Venäjän-toiminnoilla on merkittävä rooli Fortumin strategiassa ja yhtiön tavoitteena on saavuttaa vakaata tuloskasvua Venäjällä. Vuoden 2014 toisen vuosineljänneksen lopussa Fortumin Venäjän-toimintojen liikevaihto edellisiltä 12 kuukaudelta oli n. 1,1 miljardia euroa (n. 22 % Fortumin liikevaihdosta) ja vertailukelpoinen liikevoitto 197 miljoonaa euroa (n. 15 % Fortumin vertailukelpoisesta liikevoitosta). Kesäkuun 2014 lopussa Venäjän osuus Fortumin sidotusta pääomasta oli noin 25 % (3 870 miljoonaa euroa 30.6.2014 valuuttakursseilla laskettuna).

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Vastaamme asiakkaidemme tarpeisiin tuottamalla, myymällä ja jakelemalla sähköä ja lämpöä sekä tarjoamalla energia-alan asiantuntijapalveluja. Yhtiön toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Baltiaan, Venäjälle ja Puolaan. Vuonna 2013 Fortumin liikevaihto oli 6,1 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,6 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 8 800 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä. www.fortum.com/fi