Fortumin osuus Olkiluodon neljännen ydinvoimalan kilpailutus- ja suunnitteluvaiheesta

LEHDISTÖTIEDOTE 7.12.2011

Teollisuuden Voima Oyj:n (TVO) ylimääräinen yhtiökokous on tänään päättänyt käynnistää Olkiluodon neljännen ydinvoimalan kilpailutus- ja suunnitteluvaiheen. Fortum osallistuu vaiheeseen noin 72 miljoonalla eurolla, joka vastaa Fortumin noin 26 % omistusosuutta Teollisuuden Voima Oyj:n osakekannasta. Summa jakaantuu usean vuoden ajalle.

Olkiluoto 4 -hankkeen kilpailutus- ja suunnitteluvaiheen tavoitteena on valita kaikki uusimmat vaatimukset täyttävä turvallinen laitosyksikkö.

Eduskunnan heinäkuussa 2010 vahvistaman periaatepäätöksen mukaan Olkiluodon neljännen yksikön rakentamislupa tulee jättää viimeistään kesäkuussa vuonna 2015.

LINKKI AIEMPAAN TIEDOTTEESEEN AIHEESTA:

Fortumin toiminnan tarkoitus on tuottaa energiaa, joka edesauttaa nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Tarjoamme kestäviä ratkaisuja, jotka auttavat vähentämään päästöjä, tehostamaan resurssien käyttöä ja varmistamaan energian saatavuuden – samalla tuotamme merkittävää lisäarvoa osakkeenomistajillemme. Liiketoimintaamme on sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu sekä energia-alan asiantuntijapalvelut.

Fortumin toiminta on keskittynyt Pohjoismaihin, Venäjälle, Puolaan ja Itämeren alueelle. Tulevaisuudessa kasvumahdollisuuksia tarjoavat myös yhdentyvät Euroopan ja nopeasti kasvavat Aasian energiamarkkinat. Vuonna 2010 Fortumin liikevaihto oli 6,3 miljardia euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto 1,8 miljardia euroa. Konsernissa työskentelee noin 10 500 henkilöä. Fortum Oyj:n osake noteerataan NASDAQ OMX Helsingissä.

Lisätietoja: www.fortum.com/fi