Kolme visiota hiilineutraalista kaukolämmöstä Espoossa vuonna 2030

Bio- ja kierrätyspolttoaineiden sekä geotermisen lämmön käytön lisääminen ovat keinoja, joilla Fortum vähentää kaukolämmön hiilidioksidipäästöjä Espoossa. Tavoitteena on, että Espoo olisi hiilineutraali kaupunki viimeistään vuoteen 2030 mennessä.

”Olemme julkaisseet kolme visiota, miten tavoitteeseen päästään kaukolämmön osalta. Odotan paljon St1:n Otaniemen geotermisen lämmön koehankkeelta. Siinä maaperän lämpöenergia hyödynnetään noin 7 kilometrin syvyydestä. Jos hanke onnistuu, lämmittää Otaniemen maaperästä peräisin oleva lämpö vuoden 2017 syksystä alkaen noin 10 prosenttia espoolaisista kaukolämpökiinteistöistä”, kehityspäällikkö Ilkka Möttönen Fortumista kertoo.

Kaksi muuta Fortumin visiota on laadittu tilanteeseen, jossa Otaniemen maaperästä ei saataisi tarpeeksi lämpöä. Tällöin lämpöä saadaan pääosin keskitetyistä tai hajautetuista bio-  ja kierrätyspolttoainelaitoksissa. Lisäksi hyödynnetään datakeskusten, rakennusten, teollisuuden ja jätevesien hukkalämpöjä sekä lämpöakkuja. Esimerkiksi rakenteilla oleva  Soneran datakeskus tuottaa valmistuessaan runsaat 10 prosenttia Espoon alueen tarvitsemasta kaukolämmöstä.

Kolme visiota hiilineutraalista kaukolämmöstä Espoossa: https://www.fortum.com/countries/fi/lampo/tulevaisuuden-lampo/kolme-visiota-kaukolammosta/pages/default.aspx

Lisätietoja: Kehityspäällikkö Ilkka Möttönen, Fortum, puh. 045 6791316

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 9 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 4,5 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.fi