Kommentti Uniperin lausuntoon Fortumin ostotarjouksesta

VERKKOUUTINEN 21.11.2017

Fortumin toimitusjohtaja Pekka Lundmarkin kommentti Uniperin tänään antamaan lausuntoon Fortumin ostotarjouksesta (Reasoned Opinion):

"Olemme vakuuttuneita, että tarjoamme houkuttelevan hinnan Uniperin osakkeenomistajille. Tarjouksemme kokonaisarvo (22 euroa/osake) vastaa 36 %:n preemiota suhteessa Uniperin osakkeen hintaan toukokuun lopussa, eli ajankohtaan ennen Uniperia koskevia yrityskauppaspekulaatioita. Preemio on 120 % suhteessa Uniperin listautumista seuraavan ensimmäisen kaupankäyntipäivän aloituskurssiin. Kuten olen useasti todennut emme näe mitään syytä nostaa hintaa. Olen tyytyväinen, että Uniper on päättänyt tarttua keskustelutarjoukseemme. Odotan nyt, että pääsemme aloittamaan rakentavan keskustelun yhteistyömahdollisuuksista, joiden uskon olevan merkittäviä ja tarjoavan huomattavaa hyötyä sekä Uniperin että Fortumin osakkeenomistajille, sekä vahvistamaan ostotarjouksessa tekemämme sitoumukset."

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 9 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Vuonna 2017 liikevaihtomme oli 4,5 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.fi