Sähköpörssin markkinaviestien reaaliaikainen hallinta- ja analysointiratkaisu Fortumin Hackathon-tapahtuman voittajaksi

​FORTUM OYJ VERKKOUUTINEN 16.5.2016

Fortumin ja Industryhackin yhdessä järjestämän #HackTheTurbine -tapahtuman voittajaksi nousi sähköpörssin markkinaviestien reaaliaikainen hallinta- ja analysointiratkaisu. Hackathon-tapahtuma järjestettiin 13.–15. toukokuuta Fortumin pääkonttorilla Espoossa, ja siihen osallistui 35 osallistujaa seitsemästä eri maasta. Hackathonin tärkein tavoite oli tuoda yhteen lahjakkaat hackathon-joukkueet ja Fortumin omat asiantuntijat, ja siten löytää uusia ratkaisuja ja ideoita sekä tapoja toimia.

Työntäyteisen viikonlopun jälkeen joukkueet esittelivät työnsä tuomaristolle. Monien erinomaisten ehdotusten joukosta voittajaksi nousi Proximity-joukkue, jonka ehdotus keskittyi sähköpörssin markkinaviestien reaaliaikaisen hallinnan ja analysoinnin haasteisiin. Proximity-joukkueen muodostivat Arto AhdeAkatsuki Liu ja Alexander Rodichev

Fortumin #HackTheTurbine -tapahtuman haasteita olivat koneoppimiseen perustuva ennakoiva voimalaitosten huoltotarpeen analysointi, voimalaitoksesta saatavan datan visualisointi, markkinaviestit sekä etähuolto lisätyn ja virtuaalitodellisuuden teknologioiden avulla. Fortum tarjosi osallistuvien tiimien käyttöön usean tuotantolaitoksen energiantuotannon reaaliaikaista ja historiadataa.

“On ollut mahtavaa seurata näiden lahjakkaiden tiimien työskentelyä ja nähdä, mitä he ovat muutamassa päivässä saaneet aikaan. Tiimit tunnistivat tarpeitamme hyvin ja pystyivät esittämään hyviä ja käyttökelpoisia ideoita. Voittajan valinta ei ollut helppoa, ja halusimmekin palkita neljä eri tiimiä - useamman, kuin alun perin suunnittelimme. Voittajatiimin ratkaisu on helppokäyttöinen ja siinä on analytiikkaan otettu mukaan hiljaisen tiedon hyödyntäminen. Näemme siinä hyviä jatkokehitysmahdollisuuksia”, sanoo Heli Antila, Fortumin Chief Technology Officer.

“Uuden strategiamme mukaisesti haluamme löytää uusia innovatiivisia ja käytännöllisiä tapoja kehittää liiketoimintaamme. Hackathon tuotti meille runsaasti uusia ideoita”, Antila jatkaa. ”Kilpailun jälkeen selvitämme yhteistyön jatkamista useampien tiimien kanssa”.

Fortum: Sari Vehtari, 040 565 4506 tai sari.vehtari@fortum.com
Industryhack: Petri Vilén, 040 706 9094 tai petri@industryhack.com

Aiheeseen liittyvää:
Kuvia tapahtumasta löytyy Fortumin websivulta
www.fortum.com/en/products-and-services/hackathon/Pages/default.aspx
Verkkouutinen 13.5.2016: Fortum isännöi Hackathon-tapahtumaa 13.–15.5.

Fortumin visio on olla puhtaan energian edelläkävijä. Toimitamme asiakkaillemme sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä muita energiaratkaisuja, jotka parantavat nykyisten ja tulevien sukupolvien elämää. Jo 64 % sähköntuotannostamme on päästötöntä. Tärkeimmät markkina-alueemme ovat Pohjoismaat, Baltian maat, Venäjä, Puola ja Intia. Vuonna 2015 palveluksessamme oli noin 8 000 energia-alan asiantuntijaa ja liikevaihtomme oli 3,5 miljardia euroa. Fortum Oyj:n osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi