Sollentuna Energin osakkuus Fortumin Bristan CHP-laitokselle rakennettavassa jätteenpolttoyksikkössä varmistui

Fortum ja ruotsalainen kunnallinen energiayhtiö Sollentuna Energi ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jonka mukaan Sollentuna Energi tulee osakkaaksi Fortumin Tukholman alueella sijaitsevalle Bristan sähkön ja lämmön yhteistuotantolaitokselle (CHP) rakennettavaan jätteenpolttoyksikköön 15 %:n osuudella. Investoinnin kokonaiskustannus on arviolta noin 200 miljoonaa euroa, ja siitä Fortum vastaa 85 %:sta ja Sollentuna 15 %:sta.

Uusi voimalaitosyksikkö käyttää vuodessa jopa 240 000 tonnia kotitalous- ja teollisuusjätettä. Suunnitelman mukaan Brista 2 valmistuu vuonna 2013, ja sen kapasiteetti on noin 60 megawattia (MW) lämpöä ja 20 MW sähköä, mikä vastaa noin 40 000 keskikokoisen, ruotsalaisen kotitalouden lämmön- ja sähkönkulutusta. Uusi CHP-yksikkö turvaa Sollentunan kunnan kaukolämmön toimituksen pitkälle tulevaisuuteen.

Jens Bjöörn, Head of Communications, Fortum Värme
Puh.  +46 702 98 41 25

Fortum on johtava puhtaan energian yhtiö, joka toimittaa asiakkailleen sähköä, lämpöä ja jäähdytystä sekä älykkäitä ratkaisuja resurssitehokkuuden parantamiseen. Haluamme edistää asiakkaidemme ja yhteiskunnan kanssa muutosta kohti puhtaampaa maailmaa. Palveluksessamme on noin 8 000 ammattilaista Pohjoismaissa, Baltian maissa, Venäjällä, Puolassa ja Intiassa. Sähköntuotannostamme 62 % on CO2-päästötöntä. Vuonna 2016 liikevaihtomme oli 3,6 miljardia euroa. Fortumin osake noteerataan Nasdaq Helsingissä. www.fortum.com/fi