Täydennys Fortumin tämänpäiväiseen pörssitiedotteeseen: Venäläisen TGC-10 keskeisiä tunnuslukuja

Fortum osallistui huutokauppaan pörssilistatusta TGC-10:stä 28. helmikuuta hankkiakseen yhtiöstä enemmistöosuuden. TGC-10:n keskeiset tunnusluvut ovat seuraavat:

MEUR Viim. 12 kk Q3/07 2006 2005
Liikevaihto 590 493 430
EBITDA 55 42 55
EBIT 26 15 29
Tilikauden voitto 12 8 19
Taseen loppusumma 677 574 542
Korollinen nettovelka 61 40 -3

Fortum ennakoi, että kauppa laimentaa Fortumin osakekohtaista tulosta kahden vuoden ajan.

Kaupan kokonaisarvo, 1,7–2,7 miljardia euroa, rahoitetaan pitkäaikaisilla lainoilla. Kaupan jälkeen Fortumin nettovelan ja käyttökatteen (EBITDA) suhde pro forma -laskelman mukaan on noin 2,8 olettaen, että Fortum saavuttaa 100 % omistusosuuden TGC-10:ssä. Fortumin tarjous oli 111,8 ruplaa per TGC-10:n osake.

Fortumin pääomarakenteen keskeiset pro forma tunnusluvut yritysjärjestelyn jälkeen ovat:
Nykyinen 1) Pro forma 2)
Sidottu pääoma 13,544 16,412
Korollinen nettovelka 4,466 5,954
Käyttökate 2,298 2,353
Sopeutettu nettovelka /käyttökate 3) 2.2 2.8
1) Fortum 2007
2) Pro-forma perustuu Fortumin koko vuoteen 2007 ja LTM Q3/2007 TGC10:stä olettaen 100 % omistusta Fortumin tarjoamalla hinnalla.
3) Perustuu käyttökatteeseen, josta vähennetty Lenenergon myynnistä saadut 232 miljoona euroa.

Maria Romantschuk

Mikael Lilius, toimitusjohtaja, 010 45 29100
Tapio Kuula, johtaja, 010 54 24112

Fortum on Pohjoismaiden ja Itämeren alueen johtavia energiayhtiöitä. Yhtiön toimintaan kuuluu sähkön ja lämmön tuotanto, myynti ja jakelu, voimalaitosten käyttö- ja kunnossapitopalvelut sekä energiaan liittyvät muut palvelut. Yhtiön päätuotteita ovat sähkö sekä lämpö ja höyry. Fortumin kilpailukyky sähkö- ja lämpöliiketoiminnassa perustuu yhteispohjoismaiseen toimintamalliin, jolle on ominaista tehokas toiminta ja laaja asiakaskunta. Fortum Oyj:n osake noteerataan Helsingin pörssissä.