Gasum julkisti raskaan liikenteen mittavan tankkausasemaverkoston investointiohjelman Q3 2018

Gasum-konsernin osavuosikatsaus 1.1.–30.9.2018

Taloudellista kehitystä kuvaavat tunnusluvut

• Liikevaihto 827,4 miljoonaa euroa, jossa kasvua 22,5 % (675,7 milj. euroa)
• Maakaasuliiketoiminnan myynti 613,2 miljoonaa euroa (497,8 milj. euroa)
• LNG-liiketoiminnan myynti 176,8 miljoonaa euroa (140,5 milj. euroa)
• Biokaasuliiketoiminnan myynti 35,5 miljoonaa euroa (35,4 milj. euroa)
• Liikevoitto 93,0 miljoonaa euroa, jossa kasvua 20,0 % (77,5 milj. euroa)

Gasum-konsernin toimitusjohtaja Johanna Lamminen kommentoi vuoden 2018 kolmatta neljännestä:

”Konsernimme taloudellinen tulos parani tarkastelujaksolla odotustemme mukaisesti. Liikevaihtomme kasvoi 22,5 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, ollen 827,4 miljoonaa euroa ja liikevoittomme oli 93,0 miljoonaa euroa.

Ilmastonmuutoksen torjunta edellyttää siirtymistä hiili- ja öljypohjaisista vaihtoehdoista puhtaampiin ratkaisuihin, ja tämä kasvattaa vauhdilla kaasun kysyntää. Panostamme tulevina vuosina merkittävästi pohjoismaisen kaasumarkkinan ja -infrastruktuurin kehittämiseen.

Vahvistamme jatkuvasti kyvykkyyttämme tarjota monipuolisia, kilpailukykyisiä ja helposti saatavilla olevia kaasuratkaisuja asiakkaillemme Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

Erityisesti liikenteessä kysyntä puhtaammille kaasuratkaisuille kasvaa merkittävästi. Liikenne tuottaa noin viidenneksen EU:n kasvihuonepäästöistä ja tästä neljänneksen aiheuttaa jakelu- ja raskas liikenne. Vastataksemme kasvavaan kysyntään olemme ottaneet yhdeksi strategiseksi painopisteeksemme puhtaiden vaihtoehtojen tarjoamisen liikenteessä.

Syyskuussa julkistimme mittavan suunnitelman laajentaa raskaan liikenteen tankkausasemaverkostoa noin 50 asemalla Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa. Uudet tankkausasemat sijoitetaan kuljetusliikenteen virtojen kannalta keskeisiin solmukohtiin, ja ne mahdollistavat nesteytetyn maa- ja biokaasun käytön merkittävän lisäämisen raskaassa liikenteessä.

Toinen tärkeä askel pohjoismaisen kaasumarkkinan kehittämiseksi oli elokuun lopulla vahvistettu yrityskauppa, jossa omistukseemme siirtyi Enegian energiamarkkinapalveluiden liiketoiminta. Kaupan myötä voimme laajemmin palvella asiakkaitamme Pohjoismaissa.

Samaan aikaan jatkamme valmistautumista kaasumarkkinoiden avautumiseen Suomessa vuoden 2020 alusta.”

Lue osavuosikatsaus Q3 2018 >

Johanna Lamminen, toimitusjohtaja, Gasum
puh. +358 20 44 78 661
(Henna Walker, johdon assistentti)
etunimi.sukunimi(a)gasum.fi

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan asiantuntija, joka yhdessä kumppaniensa kanssa rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. www.gasum.fi.

Liikevaihtomme kasvoi 22,5 prosenttia edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna, ollen 827,4 miljoonaa euroa ja liikevoittomme oli 93,0 miljoonaa euroa.
Johanna Lamminen, toimitusjohtaja, Gasum