Gasumin vuoden 2019 kaasurahaston apurahat nyt haettavissa

Tutkimus, teknologia ja innovaatiot ovat keskeisessä roolissa matkalla kohti puhdasta ja kestävää pohjoismaista kaasuekosysteemiä. Kaasu- ja energia-alan edelläkävijänä Gasum panostaa uusien teknologioiden, konseptien ja energiajärjestelmien kehitykseen. Gasum jakaa vuosittain apurahoja tutkijoille. Vuoden apurahojen hakuaika käynnistyy 10.1. ja kestää 8.2.2019 asti.

Kaasurahaston tavoitteena on vastata yhteiskunnan muutoshaasteeseen kehittämällä kaasuun perustuvia energiaratkaisuja ja tuottamalla kaasualan kehitystä tukevaa tietoa.

Tuettavat aihealueet voivat liittyä esimerkiksi:

• kaasuun liittyvää kierto- ja biotaloutta
  • kaasun kuljettamista ja logistiikkaa
  • kaasun käyttöä edistäviä hajautettuja energiaratkaisuja tai
  • kaasuun perustuva energian varastointiteknologioita (esim. power-to-gas).

Kaasurahasto on yksi Tekniikan edistämissäätiön (TES) erikoisrahastoista ja rahaston hoidosta ja hallinnoinnista vastaa TES. Vuoden 2019 apurahojen hakuaika on 10.1.2019–8.2.2019. Hakuilmoitus löytyy TES:n verkkosivuilta. https://tekniikanedistamissaatio.fi/fi/apurahat/

Apurahoja myönnetään jatko-opiskelijoille väitöskirjatyöhön. Poikkeustapauksissa voidaan myöntää rahoitusta myös korkeatasoisiin maisteritason lopputöihin. Tukea myönnetään Suomessa tehtävään tutkimukseen mukaan lukien mahdolliset työn ulkomaanjaksot. Kaasurahaston tavoitteena on tukea päätoimista tutkimusta. Päätoimista tutkimusta pyritään tukemaan kokopäivärahojen avulla. Lisäksi kaasurahasto pyrkii opiskelijan pitkäjänteiseen rahoittamiseen. Näin ollen rahaston kautta on mahdollista hakea rahoitusta myös useampana peräkkäisenä vuotena. Tämä edellyttää kuitenkin näyttöä edistymisestä. Edistyminen tulee käydä ilmi sekä hakemuksesta että työn ohjaajan tai valvojan suosituskirjeestä.

Kaasurahastolle osoitetut hakemukset käsitellään rahaston neuvottelukunnassa. Sen puheenjohtaja on TkT Lars Gädda ja muita jäseniä ovat professori Jukka Rintala Tampereen teknillisestä yliopistosta, professori Esa Vakkilainen Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta, Marianna Jokila Tekniikan edistämissäätiöstä ja Gasumin toimitusjohtaja TkT Johanna Lamminen.

Vuonna 2018 kaasurahastosta myönnettiin 7 apurahaa, arvoltaan 40 800 euroa. Apurahoja on myönnetty vuodesta 2005 alkaen.

Inkeri Kauppi, kehitysinsinööri, Gasum
p. +358 40 486 8288, etunimi.sukunimi@gasum.com
www.gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan asiantuntija, joka kumppaniensa kanssa rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. www.gasum.fi.