Heinon Tukku käyttää kuljetuksissaan jatkossa myös kotimaista biokaasua

Valtakunnallinen ja täyden palvelun tukkukauppa Heinon Tukku on ottanut käyttöönsä alkuvuonna biokaasulla kulkevan kuorma-auton. Vähäpäästöistä ja uusiutuvaa biokaasua tuotetaan esimerkiksi biohajoavista jätteistä ja jätevesilietteestä. Euroopan komissio ehdotti viime vuonna ensimmäistä kertaa sitovia CO2-päästötavoitteita raskaalle liikenteelle. Energiayhtiö Gasumin mukaan biokaasukäyttöisten jakeluautojen yleistyminen liikenteessä johtaisi merkittäviin päästövähenemiin.

120-vuotias perheyhtiö ja valtakunnallinen Foodservice-tukkuri Heinon Tukku on lisännyt jakelukalustoonsa biokaasulla toimivan kevyen kuorma-auton. Heinon Tukun asiakkaisiin kuuluu useita hotelleja, ravintoloita, kahviloita sekä ammattikeittiöitä ympäri Suomea. Päivittäistavaroiden kuljetus pääkaupunkiseudulla kerryttää yhdelle Heinon Tukun jakeluautolle noin 50 000 kilometriä ajoa vuodessa. Biokaasuun vaihtamalla jakeluauton on mahdollista vähentää päästöjä noin 35 tonnilla verrattuna dieseliin.

”Logistiikka on kiinteä ja välttämätön osa tukkutoimintaa, ja haluamme kantaa kortemme kekoon puhtaamman liikenteen puolesta. Ympäristöystävällisellä ja kotimaisella biokaasulla toimiva kuorma-auto tuntui meille luonnolliselta valinnalta. Liikenteen päästöt tuottavat huomattavan osan kokonaispäästöistä, ja pyrimme valinnoillamme pienentämään niitä omalta osaltamme. Biokaasukäyttöinen auto vähentää myös meluhaittoja merkittävästi verrattuna esimerkiksi dieselmoottoreihin”, kertoo Heinon Tukun kuljetuspäällikkö Tommi Martikainen.

Polttoaine omista biojätteistä on käytännön kiertotaloutta

Heinon Tukku on ottanut käyttöönsä Iveco Stralis CNG -kuorma-auton, johon voi tankata biokaasua. Kotimaista ja uusiutuvaa biokaasua tuotetaan kotitalouksien, kauppojen ja teollisuuden biohajoavista jätteistä ja jätevesilietteestä. Myös Heinon Tukun kierrättämät biojätteet jalostetaan biokaasuksi. Tämä on hyvä esimerkki siitä, miten käytännön kiertotaloutta toteutetaan hyödyntämällä aiemmin hukkaan menneitä raaka-aineita.

Biokaasua käytetään myös teollisuudessa energianlähteenä sekä jakeluautojen ja liikennebussien polttoaineena. Biokaasun liikennekäytöllä vähennetään polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonepäästöjä jopa 85 prosenttia.

”Polttoainevalinnoilla saavutettavat päästövähenemät ovat merkittävässä osassa liikenteen päästöjen suitsemisessa. Onkin hienoa, että Heinon Tukku liittyi kasvavaan joukkoon yrityksiä, jotka kulkevat ympäristöystävällisesti biokaasulla. Samalla se toimii esimerkkinä myös muille yrityksille, jotka suunnittelevat panostavansa tulevaisuudessa kaasukäyttöisiin jakeluautoihin”, toteaa Gasumin liikenteen Senior Sales Manager Jani Arala

Keväällä 2018 Euroopan komissio ehdotti ensimmäistä kertaa sitovia päästötavoitteita raskaalle liikenteelle. Ehdotuksen mukaan uusien ajoneuvojen CO2-päästöjen tulee olla 15 prosenttia alemmat vuonna 2025 kuin vertailuvuonna 2019 ja 30 prosenttia pienemmät vuonna 2030. Biokaasun käyttö polttoaineena tarjoaa ratkaisun päästöjen vähentämiseen sekä ilmanlaadun parantamiseen, sillä sen käytössä syntyy vain murto-osa lähipäästöjä, kuten typenoksideja ja pienhiukkaspäästöjä.

Jani Arala, Senior Sales Manager, myynti, liikenne
puh. +358 44 054 8583, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan asiantuntija, joka kumppaniensa kanssa rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. www.gasum.fi.

Valtakunnallinen ja täyden palvelun tukkukauppa Heinon Tukku on ottanut käyttöönsä alkuvuonna 2019 biokaasulla kulkevan kuorma-auton.

Lainaukset

kertoo Heinon Tukun kuljetuspäällikkö Tommi Martikainen.
toteaa Gasumin liikenteen Senior Sales Manager Jani Arala