Maitoa kauppoihin jätteen voimalla – Valion ensimmäinen biokaasulla toimiva jakeluauto lähti liikenteeseen

Valion ensimmäinen biokaasulla toimiva jakeluauto starttasi pääkaupunkiseudun liikenteessä syyskuussa. Yritys osallistuu biokaasun tuotantoon toimittamalla elintarvikkeiden valmistuksessa syntyviä jätteitä Gasumin biokaasulaitoksille.

Valio on vuosien ajan testannut erilaisia ympäristöystävällisiä polttoaineita käyttäviä ajoneuvoja. Syksyllä alkava biokaasupilotti syntyi valiolaisten kiertotalousajattelusta, jossa maidontuotannon lomassa syntyneet jätteet halutaan ottaa hyötykäyttöön. Biokaasun tuotantoon osallistumisen lisäksi Valio ottaa käyttöönsä ympäristöystävällisellä biokaasulla toimivan jakeluauton tuotteiden kuljetusta varten. Uusiutuvalla ja kotimaisella biokaasulla pystytään vähentämään kuljetuksen päästöjä merkittävästi.

“Haluamme testata uusia, ympäristöä säästäviä polttoaineita. Biokaasun raaka-aineena käytetään muun muassa Valion tuotannon ravinnoksi kelpaamattomia sivuvirtoja. Tämä on kiertotaloutta parhaimmillaan”, kertoo Valion logistiikkapäällikkö Mika Jyrkönen.

Valio toimittaa tehtaassa syntyvää jätettä Gasumin biokaasulaitoksille, jossa siitä valmistetaan biokaasua sen sijaan, että jäte kulkeutuisi kaatopaikalle tai poltettaisiin. Mädätyksen avulla tuotettua biokaasua voidaan hyödyntää esimerkiksi polttoaineena liikenteessä tai lämmityksessä.

“On hienoa, että Suomen johtava maitotuotteita valmistava yhtiö pystyy hyödyntämään omia jätteitä ympäristöystävällisenä polttoaineena ja sillä tavoin vähentämään päästöjään. Biokaasu on taloudellisesti kilpailukykyinen muihin biopolttoaineisiin verrattuna. Kotimaan liikenteen päästöistä 40 prosenttia tulee raskaasta liikenteestä, ja siksi juuri tälle sektorille kohdistuu paineita päästöjen vähentämiselle”, toteaa Gasumin myyntipäällikkö Juha-Matti Koskinen.

Valion biokaasulla toimiva jakeluauto on askel kohti vähäpäästöistä maidonkuljetusta. Se myös tukee Suomen hallituksen ja EU:n asettamia tavoitteita kaasuautojen määrän lisäämisestä ja päästöjen vähentämisestä. Biokaasun liikennekäytöllä voidaan vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 85 prosenttia.

Yhteisen hankkeen aikana biokaasulla kulkeva jakeluauto kuljettaa Valion tuotteita Helsingin päävarastolta pääkaupunkiseudun kauppoihin. Pääkaupunkiseutu valikoitui pilotin kohteeksi hyvän kaasunjakeluverkoston vuoksi: Gasumilla on alueella yli kymmenen tankkausasemaa. Lisäksi Vantaan IKEA-tavaratalon yhteyteen avattiin uusi asema syyskuussa. Valiolle jakelureittien tehokkuus on tärkeää, ja siksi myös tankkausasemien sijainti on otettava huomioon reittien suunnittelussa. Tehokas logistiikka tarkoittaa pienempiä päästöjä.

Syyskuussa käynnistyneellä yhteistyöllä testataan biokaasuauton toimintavarmuus, luotettavuus ja kustannukset, minkä jälkeen katsotaan jatkon edellytykset. Valion ympäristöystävällisten ratkaisujen etsiminen ei jää pelkästään biokaasulla toimivaan jakeluautoon, vaan suunnitelmissa on tulevaisuudessa kokeilla maakaasulla toimivaa maidonkeräilyautoa.

Juha-Matti Koskinen, myyntipäällikkö, Gasum Oy
puh. 040 768 7188, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan asiantuntija, joka yhdessä kumppaniensa kanssa rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. www.gasum.fi.

Valio osallistuu biokaasun tuotantoon toimittamalla elintarvikkeiden valmistuksessa syntyviä jätteitä Gasumin biokaasulaitoksille.

Haluamme testata uusia, ympäristöä säästäviä polttoaineita. Biokaasun raaka-aineena käytetään muun muassa Valion tuotannon ravinnoksi kelpaamattomia sivuvirtoja. Tämä on kiertotaloutta parhaimmillaan.
kertoo Valion logistiikkapäällikkö Mika Jyrkönen
On hienoa, että Suomen johtava maitotuotteita valmistava yhtiö pystyy hyödyntämään omia jätteitä ympäristöystävällisenä polttoaineena ja sillä tavoin vähentämään päästöjään. Biokaasu on taloudellisesti kilpailukykyinen muihin biopolttoaineisiin verrattuna. Kotimaan liikenteen päästöistä 40 prosenttia tulee raskaasta liikenteestä, ja siksi juuri tälle sektorille kohdistuu paineita päästöjen vähentämiselle.
toteaa Gasumin myyntipäällikkö Juha-Matti Koskinen