Nolla tapaturmaa -foorumi myönsi Gasumille työturvallisuuden tasoluokituksen ”Kohti maailman kärkeä”

Nolla tapaturmaa -foorumi myönsi Gasumille työturvallisuuden II -tasoluokituksen, kohti maailman kärkeä, panostamisesta työturvallisuuden jatkuvaan parantamiseen.

Nolla tapaturmaa -foorumi myöntää vuosittain tasoluokituksia jäsentyöpaikoilleen, jotka ovat menestyksekkäästi edistäneet työpaikkansa työturvallisuutta. Tasoluokitusta myönnettäessä tarkastellaan mm. työpaikan työtapaturmataajuutta ja tapaturmien vakavuutta. Lisäksi edellytetään, että työtapaturmien tutkinta ja vaaratilanteiden ilmoitusmenettely ovat kunnossa.

Nolla tapaturmaa -foorumi myönsi työturvallisuuden tasoluokituksen 78 jäsentyöpaikalle Suomessa joissa on panostettu työturvallisuuden jatkuvaan parantamiseen. Gasumille myönnettiin II-tasoluokitus, Kohti maailman kärkeä, joka myönnettiin 28 yhtiölle.

Gasumin strategian ja vastuullisuuden keskiössä on turvallisuus. Yhtiö haluaa varmistaa, että kaikki yhtiön toimet ovat turvallisia eri sidosryhmille, kuten henkilöstölle, kumppaneille ja asiakkaille. Työtapaturmien määrä väheni 41 % edellisestä vuodesta. Kaikissa Gasumin toimintamaissa toimivat työterveys- ja turvallisuustoimikunnat edistävät henkilöstön työterveyteen ja turvallisuuteen liittyviä asioita.

Tasoluokituksessa menestyneillä työpaikoilla on vakiinnutettu yhteisiä, säännöllisiä turvallisuuskäytäntöjä. Gasum tekee turvallisuuden näkyväksi arjen työssä ja se on yhtiössä jokaisen yhteinen asia. Vuoden alussa yhtiössä aloitettiin ’I am Safety -kampanja’, jonka tavoitteena oli lisätä turvallisuuskulttuuria. Yhtiössä on myös monia turvallisuuteen liittyviä käytäntöjä, jotka tukevat positiivista turvallisuuskehitystä, kuten esimerkiksi Safety walk -turvallisuuskävelyt, Safety moment -tuumaa hetki turvallisuustapa, työpaikkojen turvavartit ja kaikkien osallistuminen turvallisuushavaintojen tekemiseen. Teknisillä työntekijöillä on käytössä asiakastyössä riskiarviointimenetelmä. Gasum käy henkilöstön kanssa aktiivista vuoropuhelua turvallisuusasioista jatkuvasti.

Gasum-konsernissa työskentelee noin 400 henkeä, Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa, joista noin 31,2 prosenttia työskentelee teknisisissä tehtävissä kentällä. Yhtiö rakentaa kumppaniensa kanssa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä.

Juha Häkämies, johtaja, strategia, Gasum
puh. +358 400 077 0577, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan asiantuntija, www.gasum.fi.

Yrityksestä

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan asiantuntija, joka kumppaniensa kanssa rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. Yhtiö tuo Suomeen maakaasua ja edistää kiertotaloutta käsittelemällä jätteitä sekä tuottamalla biokaasua ja kierrätysravinteita Suomessa ja Ruotsissa. Yhtiö tarjoaa energiaa sähkön ja lämmöntuotantoon, teollisuudelle sekä maa- ja meriliikenteelle. Gasum on Pohjoismaiden johtava biokaasun tarjoaja. Yhtiöllä on kaasutankkausasemaverkosto, joka palvelee myös raskasta kalustoa. Tytäryhtiö Skangas on nesteytetyn maakaasun (LNG) Pohjoismaiden markkinoiden johtava toimija. Yhtiö jatkaa LNG:n aseman ja infrastruktuurin vahvistamista ja toimittaa LNG:tä merenkulun, teollisuuden ja raskaan liikenteen tarpeiseen Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.