Salon ensimmäinen kaasutankkausasema Piihovin ABC-aseman yhteyteen

Salossa pääsee pian tankkaamaan kotimaista ja vähäpäästöistä biokaasua, kun Gasum avaa Piihovin ABC-asemalle kaasutankkausaseman kesällä 2018. Aseman avaamisen jälkeen kaasulla ajaminen on entistä kätevämpää varsinkin Turun ja Helsingin väliä säännöllisesti kulkeville autoilijoille.

Gasumin uusi tankkausasema Salon Piihovin ABC-asemalla tulee olemaan hyvien yhteyksien varrella. Matkaa Turkuun asemalta on 56 kilometriä ja Helsinkiin 115 kilometriä. Kaasulla kulkevien autoilijoiden on siis entistä helpompaa kulkea Turun ja Helsingin väliä. Uusi tankkausasema tarjoaa paineistettua bio- ja maakaasua henkilö-, jakelu- ja jäteautoille sekä busseille. Asema aukeaa kaasuautoilijoiden käyttöön kesällä 2018.

”Uusi tankkausasema avaa uuden aikakauden Salon seudun autoilussa. Kaupungin imagoa uutena ympäristöteknologian keskittymänä kehitetään parhaillaan muun muassa kansallisesti merkittävän jätteitä hyödyntävän ekovoimalaitoshankkeen kautta, ja oma biokaasun tuotanto olisi luonteva jatkumo tälle kehityskululle. Toivon uudesta tankkausasemasta piristysruisketta myös salolaiselle autokaupalle”, sanoo Salon kaupunginjohtaja Lauri Inna.

”ABC-ketju haluaa palvella kaikkia tiellä liikkuvia autoilijoita auton liikenne-energiamuodosta riippumatta. Olemme kartoittaneet kaasutankkausasemien mahdollisia sijoituspaikkoja yhdessä Gasumin kanssa ja ABC Piihovin sijainti onkin matkailijoiden kannalta mitä mainioin”, kertoo liikennemyymälä- ja polttonestekaupan toimialajohtaja Heikki Vottonen Suur-Seudun Osuuskauppa SSO:sta.

Piihoviin avattava kaasutankkausasema sijaitsee kätevästi moottoritien varrella, ABC-tankkausaseman yhteydessä. Tämä tarkoittaa, että keskeisen sijainnin varrelle tankkaamaan pysähtyvä kaasuautoilija voi hyödyntää myös kaikkia muita huoltoaseman lukuisista palveluista.

”Kaasuautoilun suosio on kasvussa kaikkialla Suomessa. Viime vuonna Suomeen rekisteröityjen kaasuautojen määrä oli noin kolme kertaa edellisvuotta suurempi. Ennen vuotta 2017 kaasuautoja oli käytössä vajaa 2 000 kappaletta, kun nyt autoja on jo noin 3 500. Uudet kaasuautomallit eri ajoneuvoluokissa ja laajentuva kaasutankkausasemaverkosto lisäväät kuluttajien kiinnostusta kaasuautoiluun. Salon tankkausasema palvelee kuluttajien ohella hyvin myös yrityksiä, joiden jakelu- ja kuljetusajoneuvot liikennöivät usein Turun ja Helsingin välillä”, sanoo Markus Kaarlela, Gasumin biokaasuliiketoiminnan kehityspäällikkö.

Biokaasu on 100 % uusiutuva ja kotimainen polttoaine

Suomessa tuotettu biokaasu on helppo ja edullinen tapa vähentää liikenteen hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöjä. Liikennekäytössä biokaasu vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 85 prosenttia. Gasumin tarjoama biokaasu on myös ainoa Suomessa myytävä liikennepolttoaine, jolle on myönnetty sekä pohjoismainen Joutsenmerkki että Avainlippu-tunnus.

Gasum avasi juuri aseman myös Espoon Lommilassa sijaitsevan IKEA-tavaratalon yhteyteen. Lähivuosien aikana yhtiön suunnitelmissa on avata kaikkiaan 35 uutta tankkausasemaa, joista seitsemän on jo avattu. Parhaillaan uusia kaasutankkausasemia suunnitellaan muun muassa pääkaupunkiseudulle, Turkuun, Ouluun, Lahteen, Seinäjoelle ja Kuopioon. Myös useilla muilla toimijoilla on käynnissä tankkausasemahankkeita ympäri Suomea.

Salon Piihovin kaasutankkausasema tulee sijaitsemaan osoitteessa Ruoksmäentie 1.

Markus Kaarlela, biokaasuliiketoiminnan kehityspäällikkö
puh. +358 400 386 065, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan asiantuntija, joka kumppaniensa kanssa rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. Yhtiö tuo Suomeen maakaasua ja edistää kiertotaloutta käsittelemällä jätteitä sekä tuottamalla biokaasua ja kierrätysravinteita Suomessa ja Ruotsissa. Yhtiö tarjoaa energiaa sähkön ja lämmöntuotantoon, teollisuudelle sekä maa- ja meriliikenteelle. Gasum on Pohjoismaiden johtava biokaasun tarjoaja. Yhtiöllä on kaasutankkausasemaverkosto, joka palvelee myös raskasta kalustoa. Tytäryhtiö Skangas on nesteytetyn maakaasun (LNG) Pohjoismaiden markkinoiden johtava toimija. Yhtiö jatkaa LNG:n aseman ja infrastruktuurin vahvistamista ja toimittaa LNG:tä merenkulun, teollisuuden ja raskaan liikenteen tarpeeseen Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.

Uusi tankkausasema avaa uuden aikakauden Salon seudun autoilussa.
Lauri Inna, Salon kaupunginjohtaja