Siivoustapahtumia järjestävän Trash Heroesin keikkamatkat kulkevat biokaasulla

Tämän kesän aikana Suomen luonnosta siivotaan roskia uudenlaisella tavalla. Taideprojekti Trash Heroes pyöräilee eri kaupungeissa, siivoaa alueita ja järjestää tanssijuhlat ennen seuraavaan paikkaan siirtymistä. Pidemmät matkat keikkojen välillä hoituvat kaasuautolla ja ympäristöystävällisellä biokaasulla.

Energiayhtiö Gasum tekee yhteistyötä Trash Heroesin kanssa. Trash Heroes sai alkunsa vuonna 2014, kun Panu Vartsala ehdotti Facebook-päivityksessään uudenlaista kesätyöpaikkaa nuorille. Kesätyöpaikassa pyöräillään ympäri Helsinkiä, siivotaan roskat ja lopuksi tanssitaan siivotun alueen kunniaksi. Vartsalan tanssitaitelijaystävä Antti Lahti vastasi päivitykseen, ja Trash Heroes sai alkunsa.

Vartsala kertoo, että inspiraatio konseptiin saatiin muun muassa koulujen siivoustempauksista.

”Kun olin töissä opettajana, törmäsin usein siihen, että ympäristöasioiden opetus saattoi tapahtua hieman negatiivisesti valistamalla. Haluamme omalla esimerkillämme kannustaa ympäristön puhtaana pitämiseen positiivisuuden kautta. Jokainen voi omalla toiminnallaan pitää huolta ympäristöstä ja monet liittyvätkin seuraamme keräämään roskia huomatessaan, mitä teemme”, hän iloitsee.

Trash Heroesin suosio on kasvanut huimaa vauhtia vuoden 2014 jälkeen ja keikat vievät heitä nyt ympäri Suomea. Pidemmät matkat on tärkeä kulkea ympäristöystävällisesti, joten kulkuneuvoksi hankittiin käytetty kaasuauto.

”Kaasuauto on hyvä ekologinen ratkaisu keikkamatkoille, koska polttoaineena voi käyttää vähäpäästöistä ja kotimaista biokaasua, mikä on tuotettu kiertotalouden periaatteiden mukaisesti. Myös kaasuautomme on hankittu kestävän kehityksen periaatteita noudattaen käytettynä ja sillä on ollut todella mukava ajaa”, Varstala sanoo.

Kaasuautolla ajaminen on helppo ja kustannustehokas tapa vähentää liikenteessä syntyviä päästöjä. Kaasuauton polttoaineena käytettävää biokaasua voidaan tuottaa esimerkiksi kotitalouksien ja teollisuuden biohajoavista jätteistä ja sen liikennekäytöllä voidaan vähentää polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 85 prosenttia.

”Puhtaamman huomisen rakentamisessa tarvitaan kaikkia, niin yksilöitä kuin yrityksiä. On hienoa, että Trash Heroes kannustaa positiivisella toiminnallaan ihmisiä pitämään huolta ympäristöstä pienillä mutta konkreettisilla arjen teoilla, jotka ovat suuressa mittakaavassa hyvinkin merkittäviä”, kertoo Gasumin viestintäjohtaja Olga Väisänen.

Trash Heroes siivoaa, tanssii ja keikkailee kesäkauden loppuun asti. Syksyn tullen Trash Heroes muuntautuu Light Heroesiksi ja kannustaa näkymään pimeällä jakamalla heijastimia ja pyörälamppuja – sekä tietysti tanssimalla.

Olga Väisänen, johtaja, viestintä, Gasum
puh. 040 554 0578, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Valokuva: Niko Laurila Photography

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan asiantuntija, joka kumppaniensa kanssa rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. Yhtiö tuo Suomeen maakaasua ja edistää kiertotaloutta käsittelemällä jätteitä sekä tuottamalla biokaasua ja kierrätysravinteita Suomessa ja Ruotsissa. Yhtiö tarjoaa energiaa sähkön ja lämmöntuotantoon, teollisuudelle sekä maa- ja meriliikenteelle. Gasum on Pohjoismaiden johtava biokaasun tarjoaja. Yhtiöllä on kaasutankkausasemaverkosto, joka palvelee myös raskasta kalustoa. Tytäryhtiö Skangas on nesteytetyn maakaasun (LNG) Pohjoismaiden markkinoiden johtava toimija. Yhtiö jatkaa LNG:n aseman ja infrastruktuurin vahvistamista ja toimittaa LNG:tä merenkulun, teollisuuden ja raskaan liikenteen tarpeeseen Suomessa, Ruotsissa ja Norjassa.