Sotek-säätiö siirtyy käyttämään täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistettua kotimaista biokaasua

Sosiaalipalveluita tuottava Sotek-säätiö sr siirtyi tammikuussa 2018 käyttämään valituissa toimipisteissään kotimaista biokaasua sekä lämmitykseen että tuotteiden valmistukseen. Päätös tuntui luontevalta vastuulliselle ja toimintaympäristönsä kokonaisvaltaisesti huomioon ottavalle säätiölle. Gasumin valmistaman biokaasun toimituksesta toimipisteisiin vastaa Suomen kaasuenergia.

Ammatilliseen kuntoutukseen, työhönvalmennukseen sekä asiantuntija- ja työllistämispalveluihin keskittyneen Sotek-säätiön Kotkassa sijaitseva toimitilat on lämmitetty biokaasulla nyt kuukauden päivät, vuoden 2018 alusta lähtien.

Biokaasua käytetään säätiön kolmessa eri toimipisteessä Kotkassa: Nelosessa (Tikankatu 4), Femmassa (Tikankatu 5) ja Goodwill Karhulan kierrätysmyymälässä (Tikankatu 10). Näistä Nelonen toimii tuotantotilana, jossa valmistetaan puutarhakalusteita biokaasulla. Aikaisemmin säätiön Kotkan toimipisteissä käytettiin lämmitykseen ja tuotteiden valmistukseen maakaasua.

”Biokaasun käyttöönotto tuntui meille loogiselta vaihtoehdolta, sillä haluamme olla vastuullinen toimija sekä kehittää toimintaamme aina toimintaympäristömme huomioiden.  Käytämme biokaasua lämmitykseen sekä osana toimitiloissamme tapahtuvaa puutarhakalusteiden valmistusprosessia. Muun muassa biokaasun 100 % uusiutuvuus ja kustannustehokkuus olivat ratkaisevia tekijöitä meille vaihtoehtoja kartoittaessa”, kertoo Sotek-säätiön toimitusjohtaja Marjo Jokipii.

Monipuolinen biokaasu kasvattaa suosiotaan

Gasumin biokaasu on täysin uusiutuvista raaka-aineista valmistettu kotimainen biopolttoaine, jolle on myönnetty sekä Avainlippu-tunnus että Joutsenmerkki. Tällä hetkellä biokaasua käytetään monipuolisesti eri teollisuudenaloilla, ja käyttäjätahoja ovat teollisuusyritysten lisäksi muun muassa rakennuttajat, taloyhtiöt ja yksityiset kuluttajat. Pääkaupunkiseudulla on tällä hetkellä myös kymmeniä ravintoloita, jotka käyttävät biokaasua lämmityksessä tai ruoan valmistuksessa.

”On hienoa huomata, että biokaasua käytetään jo hyvin monipuolisesti monenlaisten tahojen toimesta. Sosiaalipalvelualalla toimiva Sotek-säätiö on hyvä esimerkki siitä, miten myös säätiön kaltaiset toimijat voivat tehdä arvoperusteisia ympäristöön liittyviä ratkaisuja. Hyvää tekevä säätiö tekee jatkossa hyvää myös ympäristölle käyttämällä kotimaista, uusiutuvaa energiaa”, kertoo Gasumin myyntipäällikkö Risto Lukkarinen.

Gasumin Suomen biokaasulaitokset sijaitsevat Huittisissa, Honkajoella, Kuopiossa, Oulussa, Riihimäellä, Turussa ja Vehmaalla. Lisäksi Gasum tuottaa biokaasua yhteistyökumppaneiden kanssa Espoossa, Kouvolassa ja Lahdessa.

Risto Lukkarinen, Sales Manager, Gasum Oy, puh. 040 020 5403 etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Marjo Jokipii, toimitusjohtaja, Sotek-säätiö sr, puh. 044 777 0373
etunimi.sukunimi(a)sotek.fi

Gasum