Vantaalainen Vantti ajaa biokaasukäyttöisillä pakettiautoilla

Energiayhtiö Gasum ja Vantti aloittavat yhteistyön, jossa Vantti ottaa käyttöönsä neljä biokaasulla kulkevaa Iveco Daily -pakettiautoa. Kaasuautoilla ajaminen tukee Vantaan kaupungin tavoitetta olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä. Biokaasu on kotimainen ja vähäpäästöinen polttoaine, jonka tuotanto edustaa kiertotaloutta parhaimmillaan.

Vantaan kaupungin omistama Vantti ottaa käyttöönsä neljä kaasukäyttöistä Iveco Daily -pakettiautoa, joihin tankataan vähäpäästöistä biokaasua. Vantti tuottaa ateria-, puhtaus-, kiinteistö-, kuljetus- sekä aula- ja turvapalveluja Vantaan kaupungille. Postien, kirjeiden ja pakettien nouto sekä jako kattaa yli 200 toimipisteen jakelualueen. Biokaasulla kulkevat autot valittiin erityisesti niiden ympäristöystävällisyyden vuoksi.

”Vantaan kaupungin tavoite on olla hiilineutraali vuoteen 2030 mennessä ja haluamme olla edelläkävijöitä sekä suunnannäyttäjiä tämän tavoitteen saavuttamiseksi. Kustannustehokkaat biokaasuautot auttavat hiilidioksidi- ja pienhiukkaspäästöjen vähentämisessä”, toteaa Vantin kuljetuspalveluiden palveluesimies Jari Mielonen.

”Ympäristön huomioiminen ja kestävä kehitys ovat meille tärkeitä arvoja, ja kotimaisella biokaasulla ajaminen edustaa niitä”, Mielonen jatkaa.

Vähäpäästöistä ja uusiutuvaa biokaasua tuotetaan muun muassa kotitalouksien, kauppojen ja teollisuuden biohajoavista jätteistä. Biokaasua voidaan käyttää esimerkiksi lämmön ja sähkön tuotantoon sekä liikenteen polttoaineena. Liikennekäytössä biokaasulla on mahdollista vähentää jopa 85 prosenttia kasvihuonepäästöjä verrattuna perinteisiin polttoaineisiin. Lisäksi biokaasu tuottaa vain murto-osan lähipäästöjä, kuten typenoksideja ja pienhiukkaspäästöjä.

”Kaasuajoneuvot soveltuvat hyvin kaupunkien ja kuntien käyttöön, sillä ne tukevat kaupunkien ympäristötavoitteita ja -strategioita. Ne ovat myös samassa hintaluokassa kuin bensiini- ja dieselkäyttöiset autot. Koska biokaasua tuotetaan myös kotitalouksien jätteistä, kaupungin autot voisivat periaatteessa ajaa kuntalaisten biojätteillä, mikä on kiertotaloutta parhaimmillaan. Esimerkiksi Länsi-Vantaan jätevesilietteistä tuotetaan Suomenojan biokaasulaitoksella biokaasua, jota Vantti käyttää kaasuautojensa polttoaineena”, kertoo Gasumin myyntipäällikkö Heidi Kuoppala.

”IVECOn tuotestrategia on tarjota asiakkaille ajoneuvoja, jotka edistävät kestävyyttä sekä luontoa ja tuottavuutta ajatellen. Olemme kaupallisten hyötyajoneuvojen ainoa valmistaja, joka on kehittänyt täyden kaasumalliston pakettiautoja, kuorma-autoja ja linja-autoja. Nyt Vantille toimitetut IVECO Dailyt on varustettu Hi-Matic automaattivaihteistolla ja tämä malli on valittu vuoden pakettiautoksi tänä vuonna,” kertoo Raimo Haavikko Suurasiakasmyynti, Iveco.

Gasum on sitoutunut laajentamaan kaasutankkausasemaverkostoa 35 uudella asemalla lähivuosina. Viimeisin tankkausasema avautui Vantaan IKEA-tavaratalon yhteyteen syyskuussa. Lisäksi suunnitteilla on asemahankkeita ympäri Suomea muun muassa Kuopioon, Lahteen, Ouluun ja Seinäjoelle.

Heidi Kuoppala, myyntipäällikkö, Gasum
puh. 050 440 9793, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Liisa Sarjala, toimitusjohtaja,Vantti
Puh. 050 304 5526, etunimi.sukunimi(a)vantti.fi