Vantaan IKEA-tavaratalon tankkausasema palvelee nyt kaasuautoilijoita – avajaistarjouksena kaasua alennettuun hintaan

Gasum avasi IKEA Suomen Vantaan tavaratalon yhteyteen 26. syyskuuta uuden kaasutankkausaseman. Asemalta saa tankattua niin maakaasua kuin ympäristöystävällistä ja kotimaista biokaasua.

IKEA Suomen Vantaan tavaratalon uusi tankkausasema on osa Gasumin ja IKEA Suomen kiertotalousyhteistyötä, jossa Suomen IKEA-tavaratalojen ruokahävikistä tuotetaan biokaasua. Tänä vuonna kaasutankkausasema on avattu myös IKEA Suomen Espoon toimipisteeseen.

”Haluamme näyttää yrityksenä hyvää esimerkkiä ottamalla aktiivisesti käyttöön uusia kiertotalouden keinoja. Kumppanuus Gasumin kanssa on hieno esimerkki siitä, kuinka voimme yhteistyöllä kannustaa ja inspiroida ihmisiä kestävämpiin arjen valintoihin. Hyödyntämällä ravintoloissamme syntyvän ruokahävikin autojen polttoaineeksi tarjoamme asiakkaillemme, henkilökunnallemme ja yhteistyökumppaneillemme vastuullisen tankkausvaihtoehdon”, sanoo IKEA Suomen vastuullisuuspäällikkö Jessica Lehtinen.

Kiertotalous tarjoaa työkaluja puhtaampiin ratkaisuihin

IKEA-ravintoloiden ruokahävikin hyödyntäminen raaka-aineena biokaasun tuotannossa sekä tavaratalojen yhteyteen nousevat kaasutankkausasemat ovat esimerkkejä siitä, miten kiertotalous tulee osaksi kuluttajien elämää ja avaa yrityksille uusia mahdollisuuksia puhtaampaan toimintaan. Uudet kaasutankkausasemat mahdollistavat ympäristöystävällisen biokaasun käytön tulevaisuudessa IKEA Suomen toiminnassa sekä IKEA-bussien, kuljetuskumppanien ja henkilöstön omassa liikennöinnissä.

”Mahdollisuus kotimaisen biokaasun tankkaamiseen ja kaasuauton alhaiset hiilidioksidipäästöt tekevät kaasuautoilusta houkuttelevan vaihtoehdon, ja tämä näkyy myös tankkausasemien tarpeessa. IKEA Suomen tavaratalojen yhteyteen avatut asemat parantavat kaasuautoilijoiden tankkausmahdollisuuksia entisestään. Yhteistyömme IKEA Suomen kanssa on loistava esimerkki kiertotalouden hyödyntämismahdollisuuksista, ja odotamme innolla uusien tankkausasemien avaamista muiden IKEA-tavaratalojen yhteyteen”, sanoo Jani Arala, Gasumin liikenteen myyntiyksikön päällikkö.

Biojätteiden hyödyntäminen biokaasun tuotannossa sekä biokaasun ja kaasun käyttäminen liikenteen polttoaineena tarjoaa kuluttajille, yrityksille ja kunnille oivan mahdollisuuden alentaa päästöjä toiminnassaan. Maakaasu on fossiilisista polttoaineista ympäristöystävällisin, sillä kaasun palaessa hiukkaspäästöt ovat hyvin pienet. Biokaasu on jätteistä ja sivuvirroista valmistettua uusiutuvaa energiaa. Lisäksi sen tuotannossa syntyy orgaanisia ravinnetuotteita maatalouden ja teollisuuden tarpeisiin. Biokaasu on edullisin uusiutuvista liikenteen polttoainesta, ja sen liikennekäytöllä vähennetään polttoaineen elinkaaren aikana syntyviä kasvihuonekaasupäästöjä jopa 85 prosenttia.

Kaasu on yrityksille käytännöllinen tapa vähentää liikennepäästöjä ja kaasuajoneuvomallisto laajenee jatkuvasti. Suomen myydyimmät henkilöautomallit ovat jo saatavilla kaasuversioina, mikä lisää kuluttajien kiinnostusta kaasuvaihtoehtoon. Ennen vuotta 2017 kaasuajoneuvoja oli Suomen liikenteessä alle 2 000 kappaletta, kun tänä vuonna määrä on kasvanut jopa puolitoistakertaisesti yli 5 500:an.

Kymmeniä uusia tankkausasemia tulossa lähivuosina

Gasum on sitoutunut laajentamaan tankkausasemaverkostoa rakentamalla lähivuosina 35 uutta asemaa. Uusin kaasutankkausasema avattiin heinäkuussa Saloon, Piihovin ABC-aseman yhteyteen. Vuoden 2018 aikana Gasum avaa kaasutankkausasemat myös Ouluun ja Lahteen. Lisäksi suunnitteilla on lukuisa joukko asemahankkeita ympäri Suomea mm. Seinäjoelle ja Kuopioon. Yhtiöllä on tavoitteena kasvattaa kaasutankkausverkostoa kymmenellä uudella asemalla vuosittain.

Aseman avautumista juhlitaan lokakuun toisena viikonloppuna 12.–14. päivä, jolloin biokaasua saa tankata asemalla eurolla kilo. Vertailulitrahinta on siis vain 0,641 €/litra. Tarjous ei koske maakaasua.

Jani Arala, yksikön päällikkö, myynti, liikenne, Gasum
puh. +358 44 054 8583, etunimi.sukunimi(a)gasum.com

Energiayhtiö Gasum on pohjoismainen kaasualan asiantuntija, joka yhdessä kumppaniensa kanssa rakentaa siltaa kohti hiilineutraalia yhteiskuntaa maalla ja merellä. www.gasum.fi.

Ennen vuotta 2017 kaasuajoneuvoja oli Suomen liikenteessä alle 2 000 kappaletta, kun tänä vuonna määrä on kasvanut jopa puolitoistakertaisesti yli 5 500:an.

Jani Arala, Gasumin liikenteen myyntiyksikön päällikkö