Glaston myy esikäsittelykoneliiketoimintansa; jatkaa jakelijana

Glaston Oyj Abp Pörssitiedote 22.5.2015 klo 17.45 (EET)

Glaston myy esikäsittelykoneliiketoimintansa; jatkaa jakelijana

Glaston Oyj Abp on tänään allekirjoittanut sitovan sopimuksen Glaston Italy S.p.A:n osakekannan (100%) myynnistä Glaston Italy S.p.A.:n paikalliselle johdolle.

”Glastonilla on selkeä strategia ja suunta, joka on kestävä ja kannattava kasvu.Yhtiön vahvin osaaminen on lämpökäsittelyteknologiassa. Olemme menestyksellisesti kehittäneet tätä segmenttiä tuomalla markkinoille edistyksellisintä teknologiaa edustavia koneita, jotka selvästi ovat vastanneet asiakkaiden tarpeisiin. Tänään allekirjoitetun sopimuksen myötä voimme jatkossa kohdistaa kaikki resurssimme  osa-alueeseen, jossa olemme ennestään vahvoja, sekä osaamisella että kannattavuudella mitattuna”, sanoo Glaston Oyj Abp:n toimitusjohtaja Arto Metsänen.

Glaston osti vuonna 2003 esikäsittelytoimintoihin erikoistuneen italialaisen Z. Bavelloni Immobiliare S.p.A.:n. Esikäsittelytoimintoihin (Pre-processing) kuuluu lasin esikäsittelykoneiden valmistus ja huolto. Esikäsittelykoneet on raportoitu osana Machines-segmenttiä ja niiden huolto osana Services-segmenttiä. Esikäsittelytoimintoihin liittyvien työkalujen myynti ja valmistus jäävät Glastonille. Glaston jatkaa esikäsittelykoneiden jakelua ja huoltoa ostajan kanssa sovituilla alueilla.
Glaston Italyn palveluksessa on noin 140 henkilöä, joista noin 40 työkalutoiminnoissa.

Kaupan toteutuminen edellyttää yrityskaupalle tavanomaisten ehtojen täyttymistä. Ostajien ja myyjän välillä on sovittu, että kauppahintaa ei julkisteta. Kaupan arvioidaan toteutuvan kesäkuun 2015 loppuun mennessä. Kaupan toteutuessa siitä aiheutuu Glaston-konsernille kertaluonteisia kuluja arviolta 9 miljoonaa euroa, josta arviolta 7 miljoonaa euroa koostuu liikearvon alaskirjauksesta. Tämä erä ei ole kassavaikutteinen. Kaupasta aiheutuvilla alaskirjauksilla on negatiivinen vaikutus emoyhtiön jakokelpoisiin varoihin mutta ne eivät kuitenkaan vaaranna yhtiön kykyä normaaliin varojen jakoon. Esikäsittelytoimintojen myynti parantaa Glastonin suhteellista kannattavuutta ja tukee siten yhtiön strategisia tavoitteita. Edellämainitut arviot kaupan vaikutuksista tarkentuvat kaupan toteutumisen yhteydessä.

Kauppa ei muuta Glastonin aiemmin julkaisemaa tulosohjeistusta vuodelle 2015.

Toteutuessaan kauppa saattaa vaikuttaa raportoitaviin segmentteihin.

Arto Metsänen, toimitusjohtaja, Glaston Oyj Abp, puh. +358 10 500 6100
Sasu Koivumäki, talousjohtaja, Glaston Oyj Abp, puh. +358 10 500 6412

Lähettäjä:
Viestintä- ja markkinointijohtaja
Puh. 010 500 6105

Glaston on kansainvälinen lasiteknologiayhtiö, joka kehittää tuotteita arkkitehtuuri-, aurinkoenergia-, kaluste- ja laite- sekä ajoneuvoteollisuudelle. Tuotevalikoimamme vaihtelee esikäsittely- ja turvalasikoneista ohjelmistoratkaisuihin sekä huoltopalveluihin. Tuemme asiakkaidemme menestystä tuottamalla palveluita kaikkiin lasinjalostusketjun tarpeisiin koko tuotteen elinkaaren ajan. Lisätietoja osoitteessa www.glaston.net Glastonin osake (GLA1V) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small Cap –listalla.

Jakelu: NASDAQ OMX Helsinki, keskeiset tiedotusvälineet, www.glaston.net