GLASTON MYY TAMPEREEN TEHDASKIINTEISTÖN JA SUUNNITELLUN OSAKEANNIN MERKINTÄSITOUMUKSET

Glaston Oyj Abp         Pörssitiedote 21.2.2013 klo 17.30

Glaston Oyj Abp on 21.2.2013 allekirjoittanut sitovan esisopimuksen Tampereella sijaitsevan tehdaskiinteistökokonaisuutensa myymisestä ja takaisinvuokrauksesta. Kiinteistökokonaisuuden ostaja on Lahtiset Yhtymään kuuluva kiinteistökonserni Tampereen Mummu ja Poika Oy perustettavien kiinteistöyhtiöiden lukuun. Kaupan arvo on 12,5 miljoonaa euroa, josta tuloutuu Glastonille arviolta yli 3 miljoonan euron myyntivoitto.

Esisopimuksessa on sovittu pitkäaikaisen vuokrasopimuksen tekemisestä ostajan kanssa. Vuokran kustannusvaikutus Glastonille on noin 1,1 miljoonaa euroa vuodessa 1.4.2013 alkaen.

Kiinteistökokonaisuus muodostuu neljästä tontista rakennuksineen. Alue on pinta-alaltaan noin 11 hehtaaria. Alueella on viisi rakennusta ja neljä kylmää varastorakennusta.

Kiinteistökokonaisuuden myynnin toteuttaminen edellyttää vielä tiettyjen ehtojen, kuten Glastonin käyttämien tilojen vuokrasopimusten solmimisen, täyttymistä. Kaupan loppuunsaattaminen arvioidaan tapahtuvan maaliskuun 2013 loppuun mennessä. Tehdaskiinteistön myynti on osa Glastonin 7.2.2013 julkistamassa pörssitiedotteessa kuvattua kokonaisjärjestelyä, jolla Glaston vahvistaa tasettaan ja vähentää korollisten velkojensa määrää merkittävästi.

Kiinteistökokonaisuuden kaupan yhteydessä on sovittu kiinteistökokonaisuuden ostajan ja Lahtiset Yhtymän sijoitusyhtiön, Hymy Lahtinen Oy:n kanssa, että Hymy Lahtinen Oy merkitsee kahden miljoonan euron määrästä Glastonin osakkeita, mikäli yhtiön suunnittelema osakeanti toteutetaan (”Osakeanti”). Yhtiö on tiedotteessaan 7.2.2013 ilmoittanut, että suunnitellun Osakeannin ehdolliset merkintäsitoumukset kattavat osakkeiden merkinnän yhteensä noin 8,3 miljoonan euron määrästä. Mainittu määrä sisälsi jo Hymy Lahtinen Oy:n antaman 1,5 miljoonan euron merkintäsitoumuksen. Osakeannissa saatujen merkintäsitoumusten kokonaismäärä nousee kiinteistökaupan yhteydessä Hymy Lahtinen Oy:n antaman uuden merkintäsitoumuksen johdosta siten 0,5 miljoonalla eurolla yhteensä noin 8,8 miljoonaan euroon. Mikäli Osakeanti toteutetaan, on Glastonin tarkoitus allokoida uusia osakkeita mahdollisessa ylimerkintätilanteessa ensin osakkeenomistajille heidän nykyisen osakeomistuksensa suhteessa ja tämän jälkeen Hymy Lahtinen Oy:lle edellä mainitun sitoumuksen perusteella ennen osakkeiden allokoimista muille merkitsijöille. Tarkemmat tiedot suunnitellusta Osakeannista julkaistaan, mikäli hallitus päättää toteuttaa Osakeannin.

Arto Metsänen, toimitusjohtaja, Glaston Oyj Abp, puh. +358 10 500 500
Sasu Koivumäki, talousjohtaja, Glaston Oyj Abp, puh. +358 10 500 500

Viestintä- ja markkinointijohtaja

Glaston on kansainvälinen lasiteknologiayhtiö, joka kehittää tuotteita arkkitehtuuri-, aurinkoenergia-, kaluste- ja laite- sekä ajoneuvoteollisuudelle. Tuotevalikoimamme vaihtelee esikäsittely- ja turvalasikoneista huoltopalveluihin. Tuemme asiakkaidemme menestystä tuottamalla palveluita kaikkiin lasinjalostusketjun tarpeisiin koko tuotteen elinkaaren ajan. Lisätietoja osoitteessa www.glaston.net. Glastonin osake (GLA1V) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small Cap -listalla.

Jakelu: NASDAQ OMX Helsinki Oy, Keskeiset tiedotusvälineet, www.glaston.net