Glaston osavuosikatsaus 1.1.-31.3.2016: Liikevaihto ja saadut tilaukset kasvoivat

GLASTON OYJ ABP                              OSAVUOSIKATSAUS     28.4.2016 klo 13.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Glastonin tammi-maaliskuun 2016 osavuosikatsauksesta. Osavuosikatsaus kokonaisuudessaan on tämän pörssitiedotteen liitteenä pdf-tiedostona. Tiedote on myös saatavilla Glastonin verkkosivuilla osoitteessa www.glaston.net.

Tämän osavuosikatsauksen vertailuvuoden luvut viittaavat jatkuviin toimintoihin.

TAMMI-MAALISKUU 2016

• Saadut tilaukset olivat 25,0 (22,5) miljoonaa euroa.
  • Tilauskanta 31.3.2016 oli 34,5 (52,8) miljoonaa euroa.
  • Liikevaihto oli 29,4 (26,3) miljoonaa euroa.
  • Käyttökate oli 1,4 (2,1) miljoonaa euroa eli 4,7 (8,0) % liikevaihdosta.1).
  • Liikevoitto oli 0,7 (1,2) miljoonaa euroa eli 2,4 (4,7) % liikevaihdosta.1).
  • Jatkuvien toimintojen sijoitetun pääoman tuotto ROCE oli 6,0 (25,8) %.
  • Jatkuvien toimintojen osakekohtainen tulos oli 0,00 (0,01) euroa.
  • Korolliset nettovelat olivat 10,9 (-1,2) miljoonaa euroa.

1) Esikäsittelyliiketoiminnan myynnistä johtuen vuoden 2015 luvut on oikaistu. Vertailuluvuissa 30.6.2015 asti eliminoituneet sisäiset ostot muuttuivat 1.7.2015 alkaen ulkoisiksi ostoiksi, ja tämä vaikutti jatkuvien toimintojen liikevoiton vertailukelpoisuuteen. Jatkuvien toimintojen vertailukelpoisessa liikevoitossa on oikaistu ne sisäiset erät, jotka 1.7.2015 alkaen muuttuivat ulkoisiksi eriksi.

GLASTONIN NÄKYMÄT ENNALLAAN
Arvioimme vuoden 2016 liikevaihdon jäävän hieman alle vuoden 2015 tason ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä olevan vuoden 2015 tasolla. (Vuonna 2015 liikevaihto 123,4 milj. euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 6,1 milj. euroa).

TOIMITUSJOHTAJA ARTO METSÄNEN:
”Viime vuoden lopulla lasinjalostusmarkkinoiden epävarmuus lisääntyi, eikä vuoden vaihtuminen tuonut tähän kehitykseen muutosta. Markkinat olivat vuoden ensimmäisellä neljänneksellä suhteellisen hiljaiset Pohjois-Amerikkaa lukuun ottamatta. Epävakaassa markkinatilanteessa luotettavuus ja laatu nousevat vahvoiksi kilpailutekijöiksi ja onnistuimme kasvattamaan markkinaosuuttamme.

Markkinoiden epävakaudesta huolimatta liikevaihtomme kasvoi 12 % edellisvuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna ja oli 29,4 miljoonaa euroa. Vertailukelpoinen liikevoittomme oli 0,7 miljoonaa euroa. Tilauskertymä oli 25,0 miljoonaa euroa, jossa oli kasvua 11 % edellisvuoteen verrattuna.

Emme voi olla tyytyväisiä tuloskehitykseemme ja tämän vuoksi olemme käynnistäneet toimenpiteitä kannattavuutemme parantamiseksi. Tehostamme entisestään kustannussäästöohjelmiamme, jotka edelleen ensisijaisesti koskevat Brasiliaa ja Kiinaa. Suomessa olemme lisäksi jo käynnistäneet toimenpideohjelman kiinteiden kustannusten vähentämiseksi.

Maaliskuussa julkaisimme päivitetyn strategiamme sekä taloudelliset tavoitteemme kaudelle 2016-2018. Olemme siirtyneet uuteen strategiseen vaiheeseen, jonka kulmakiviä ovat
kasvu ja teknologiajohtajuus sekä toimialan paras asiakaskokemus. Keskitymme korkean teknologian lämpökäsittelyyn ja huoltoon. Ydinosaamisemme on tasokarkaisuteknologiassa. Tässä segmentissä globaali markkinaosuutemme on arviomme mukaan hieman alle 40 %. Haemme kasvua jatkuvan tuotekehityksen sekä ensiluokkaisen tuotevalikoiman keinoin. Ydinliiketoimintaamme tukeutuvia kasvumahdollisuuksia näemme tasokarkaisuteknologian lisäksi myös muissa turvalasituoteryhmissä, kuten taivutuksessa, taivutuskarkaisussa ja laminoinnissa.”

AVAINLUVUT 31.3.2016 31.3.2015 31.12.2015

Tilauskanta, milj. euroa 34,5 52,8                   38,5
Saadut tilaukset, milj. euroa 25,0 22,5                 107,4
Liikevaihto, milj. euroa 29,4 26,3                 123,4
Käyttökate (EBITDA), vertailukelpoinen, milj. euroa 1,4 2,1                     7,9
Käyttökate (EBITDA), vertailukelpoinen, % liikevaihdosta 4,7 8,0                     6,4
Liiketulos (EBIT), vertailukelpoinen, milj. euroa 0,7 1,2                     4,5
Liiketulos (EBIT), vertailukelpoinen, % liikevaihdosta 2,4 4,7                     3,6
Kauden voitto/tappio, milj. euroa 0,2 0,1                  -13,8
Osakekohtainen tulos, jatkuvat ja lopetetut toiminnot, EUR 0,00 0,00                 - 0,07
Liiketoiminnan rahavirta, milj. euroa -1,8 -3,3                    -3,0
Sijoitetun pääoman tuotto, %, suhteutettuna koko vuoden tulokseksi 6,0 15,2                  -13,8
Bruttoinvestoinnit, jatkuvat ja lopetetut toiminnot, milj. euroa 1,5 1,6                     7,2
Omavaraisuusaste, % 45,3 45,3                   43,9
Velkaantumisaste, % 38,7 30,6                   36,7

TOIMINTAYMPÄRISTÖ
Vuoden 2016 ensimmäisellä neljänneksellä lasinjalostusmarkkinoilla oli edelleen havaittavissa epävarmuutta. Hiljaisen tammikuun jälkeen markkinat piristyivät helmi- ja maaliskuun aikana. Pohjois-Amerikassa markkinoiden kasvu jatkui. EMEA-alueen markkina oli edelleen haasteellinen. Etelä-Amerikassa, erityisesti Brasiliassa, markkinat olivat hiljaiset. Aasiassa, etenkin Kiinassa, markkinoiden epävakaus jatkui.

Machines

Vuoden ensimmäisellä neljänneksellä Machines-liiketoiminnan markkinat kehittyivät kohtuullisen myönteisesti ja Glaston säilytti vahvan markkina-asemansa tasokarkaisukonesegmentissä.

Pohjois-Amerikassa kysyntä jatkui hyvällä tasolla. EMEA-alueella markkinat hidastuivat loppuvuodesta 2015, mutta vuoden ensimmäisellä neljänneksellä markkinatilanne muodostui kuitenkin kohtuulliseksi. Aasiassa ja Etelä-Amerikassa markkinoiden epävarmuus jatkui. Kiinassa kysyntään vaikutti hidastunut talouskasvu sekä aiempien vuosien isot tuotantokapasiteetin laajennuksiin liittyvät investoinnit. Brasiliassa epävarma poliittinen tilanne sekä kohtuuhintaisen rahoituksen puute jarrutti asiakkaiden investointihalukkuutta.

Glaston myi katsauskauden aikana useita RC200™, RC350™ ja FC500™-koneita. Yhtiö solmi myös merkittävän noin 4 miljoonan euron konekaupan johtavan yhdysvaltalaisen lasinvalmistajan kanssa tasokarkaisu- ja laminointilinjoista. Automotive-tuotteissa Glaston sai suuren Matrix™-konetilauksen Egyptistä.

Services
Hiljaisen tammikuun jälkeen Services-liiketoiminnan markkinat vilkaistuivat helmi- ja maaliskuussa. Liiketoiminnan vahvin markkina-alue oli Pohjois-Amerikassa, jossa muun muassa tehtiin iso modernisointikauppa Glassrobots-tasokarkaisukoneeseen. Aasiassa markkina-aktiviteetti oli edellisvuoden tasolla. EMEA-alueella ja Etelä-Amerikassa markkinatilanne oli haastava ja palveluiden kysyntä jäi heikoksi.

Modernisointituotteissa ensimmäinen vuosineljännes oli hiljainen. Markkinatilanne oli Pohjois-Amerikkaa lukuun ottamatta vaikea ja uusia tilauksia tuli niukasti. Varaosat-tuoteryhmä kehittyi myönteisesti ja laskutus kasvoi 26 % edellisvuoden vastaavaan kauteen verrattuna. Uusien huoltosopimusten määrä jäi odotettua pienemmäksi.

NÄKYMÄT ENNALLAAN
Glaston arvioi edelleen kokonaismarkkinoiden kehittyvän varovaisen myönteisesti. Pohjois-Amerikan markkinan sekä EMEA-alueen odotetaan kehittyvän myönteisesti.  Arvioimme Aasian markkinan pysyvän vakaana nykyisellä tasollaan. Kiinassa markkina-aktiviteetti jatkuu alhaisena. Etelä-Amerikassa markkinat jatkuvat hiljaisina varsinkin Brasiliassa.

Lämpökäsittelykoneiden markkinoilla ei ole odotettavissa merkittäviä muutoksia ja arvioimme lämpökäsittelykoneiden kysynnän säilyvän edellisvuoden tasolla. Huoltomarkkinoiden näkymät ovat edelleen varovaisen myönteiset.

Glastonin näkymät säilyvät muuttumattomina. Hidastuneen markkinatilanteen ja laskeneen tilauskannan vuoksi arvioimme vuoden 2016 liikevaihdon jäävän hieman alle vuoden 2015 tason. Liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioimme olevan vuoden 2015 tasolla. (Vuonna 2015 liikevaihto 123,4 milj. euroa ja vertailukelpoinen liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 6,1 milj. euroa).

TIEDOTUSTILAISUUS
Tiedotustilaisuus analyytikoille ja toimittajille järjestetään 28.4.2016 klo 14.00 yhtiön pääkonttorilla Yliopistonkatu 7, 00100 Helsinki.

Lisätietoja antaa:
toimitusjohtaja Arto Metsänen, puh. 010 500 500
talousjohtaja Sasu Koivumäki, puh. 010 500 500

Glaston on johtava lasinjalostuksen teknologiayhtiö. Tarjoamme lasin jalostukseen laadukkaita lämpökäsittelylaitteita ja palveluja rakennus-, aurinkoenergialasi-, ajoneuvo- sekä kaluste- ja laiteteollisuudelle. Sitoudumme tukemaan asiakkaidemme menestymistä koko tuote- ja palveluvalikoimamme elinkaaren ajan. Luomme ja kehitämme jatkuvasti uusia, innovatiivisia menetelmiä entistä laadukkaampien ja turvallisempien lasituotteiden valmistukseen. Glastonin osake (GLA1V) noteerataan NASDAQ Helsinki Oy:ssä. Lisätietoja osoitteessa
www.glaston.net

Jakelu: NASDAQ Helsinki Oy, keskeiset tiedotusvälineet, www.glaston.net