GLASTON OYJ ABP VALMISTELEE OSAKEANTEJA TASEEN JA RAHOITUSASEMAN VAHVISTAMISEKSI

GLASTON OYJ ABP   PÖRSSITIEDOTE  7.2.2013 klo 13.25

Glaston Oyj Abp tiedotti 20.12.2012 suunnittelevansa yhtiön taseen ja rahoitusaseman vahvistamista. Yhtiö pyrkii vahvistamaan tasettaan ja rahoitusasemaansa mm. Software Solutions-liiketoiminnan myynnillä, yleisölle sekä yhtiön liikkeeseen laskeman vaihtovelkakirjalainan ja debentuurilainan haltijoille suunnattavilla osakeanneilla, Tampereen tehdaskiinteistön myynnillä ja uudella pitkäaikaisella rahoitussopimuksella (”kokonaisjärjestely”).

Yhtiön hallitus on kutsunut koolle ylimääräisen yhtiökokouksen pidettäväksi 12.2.2013 päättämään hallituksen valtuuttamisesta päättämään yhdestä tai useammasta osakeannista. Osakkeenomistajat, jotka edustavat vähintään noin 46 prosenttia yhtiön osakkeista, ovat sitoutuneet äänestämään osakeantivaltuutuksen puolesta ylimääräisessä yhtiökokouksessa. Ehdotetun valtuutuksen enimmäismäärä on 86 miljoonaa osaketta, ja yhtiö valmistelee siihen liittyen kahta alla tarkemmin kuvattua osakeantia.

Vuonna 2009 liikkeeseen lasketun vaihtovelkakirjalainan ja vuonna 2011 liikkeeseen lasketun debentuurilainan haltijoille on tarkoitus suunnata osakeanti (”konversioanti”). Osakkeiden merkintä maksettaisiin konversioannissa merkitsijän yhtiöltä olevilla laina- ja korkosaatavilla. Konversioannissa on tarkoitus tarjota enintään noin 38 miljoonaa uutta osaketta merkintähintaan 0,30 euroa osakkeelta. Hallitus on saanut ehdolliset kirjalliset sitoumukset uusien osakkeiden merkitsemisestä konversioannissa Keskinäinen Eläkevakuutusyhtiö Eteralta, Yleisradion eläkesäätiöltä ja eräältä yksityishenkilöltä. Merkintäsitoumukset kattavat osakkeiden merkinnän yhteensä noin 11,4 miljoonan euron määrästä.

Konversioannin lisäksi yhtiö valmistelee suunnattua osakeantia yleisölle (”osakeanti”). Osakeannissa on tarkoitus tarjota merkittäväksi enintään 40 miljoonaa uutta osaketta merkintähintaan 0,20 euroa osakkeelta. Osakeannissa merkinnän tehneillä osakkeenomistajilla on mahdollisessa ylimerkintätilanteessa allokaatioetu uusiin osakkeisiin nykyisen omistuksen suhteessa. Hallitus on saanut ehdolliset kirjalliset sitoumukset uusien osakkeiden merkitsemisestä osakeannissa Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varmalta, Suomen Teollisuussijoitus Oy:ltä, eräiltä muilta sijoittajilta sekä tietyiltä yhtiön hallitukseen tai johtoon kuuluvilta henkilöiltä. Merkintäsitoumukset kattavat osakkeiden merkinnän yhteensä noin 8,3 miljoonan euron määrästä. Hallituksen jäsenten ja johtoon kuuluvien henkilöiden merkintäsitoumukset ovat yhteensä noin 1,3 miljoonaa euroa.

Mikäli osakeannissa ja konversioannissa merkitään edellä mainittu enimmäismäärä uusia osakkeita, osakeannissa ja konversioannissa tarjottavat osakkeet vastaavat yhteensä noin 42,5 prosenttia yhtiön osakkeista ja äänistä antien toteuttamisen jälkeen. Tällöin tarjottavien uusien osakkeiden keskimääräinen merkintähinta osakeannissa ja konversioannissa on noin 0,25 euroa osakkeelta. Osakeannin ja konversioannin merkintähinnat perustuvat osakkeen vaihdolla painotettuun keskikurssiin NASDAQ OMX Helsinki Oy:ssä tammikuussa 2013 ja merkintäsitoumusten antajien kanssa käytyihin neuvotteluihin. Hallituksen on tarkoitus päättää ja tiedottaa antien tarkemmista ehdoista arviolta helmikuun lopussa. Osakeannin ja konversioannin toteuttaminen on hallituksen arvion mukaan välttämätöntä yhtiön toiminnan ja rahoitusaseman turvaamiseksi. Osakeanti ja konversioanti on tarkoitus toteuttaa samanaikaisesti arviolta maaliskuun loppuun mennessä.

Kokonaisjärjestelyyn liittyen Glaston tiedotti 4.2.2013 toteuttaneensa Software Solutions -liiketoiminnan myynnin. Lisäksi Tampereen tehdaskiinteistö on tarkoitus myydä 31.3.2013 mennessä. Tehdaskiinteistön myynti vähentää toteutuessaan Glastonin seniorilainoja merkittävästi.

Edellä mainittujen toimenpiteiden lisäksi yhtiö on sopinut nykyisten lainanantajien kanssa uuden kolmen vuoden rahoitussopimuksen voimaanastumisesta tiettyjen edellytysten, kuten osakeannin ja konversioannin toteuttamisen, täyttyessä. Mikäli yhtiön suunnittelemat edellä mainitut toimenpiteet toteutuvat, konsernin rahoitusasema vahvistuu merkittävästi.

Yhtiön neuvonantajana toimii Alexander Corporate Finance Oy.

”Toteutettava kokonaisjärjestely pienentää yhtiön nettovelkaa merkittävästi ja nostaa omavaraisuusasteen hyvälle tasolle. Rahoitusaseman vahvistaminen mahdollistaa liiketoiminnan kehittämisen aiempaa pitkäjänteisemmällä tavalla”, toteaa Glastonin toimitusjohtaja Arto Metsänen.

Arto Metsänen, toimitusjohtaja, Glaston Oyj Abp, puh. +358 10 500 500
Sasu Koivumäki, talousjohtaja, Glaston Oyj Abp, puh. +358 10 500 500

Viestintä- ja markkinointijohtaja

Glaston on kansainvälinen lasiteknologiayhtiö, joka kehittää tuotteita arkkitehtuuri-, aurinkoenergia-, kaluste- ja laite- sekä ajoneuvoteollisuudelle. Tuotevalikoimamme vaihtelee esikäsittely- ja turvalasikoneista huoltopalveluihin. Tuemme asiakkaidemme menestystä tuottamalla palveluita kaikkiin lasinjalostusketjun tarpeisiin koko tuotteen elinkaaren ajan. Lisätietoja osoitteessa www.glaston.net. Glastonin osake (GLA1V) noteerataan NASDAQ OMX Helsinki Oy:n Small Cap -listalla.

Jakelu:
NASDAQ OMX Helsinki Oy, Keskeiset tiedotusvälineet, www.glaston.net