• Glaston Oyj/

Glaston tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2018: Hyvä neljäs neljännes – saadut tilaukset kasvoivat ja vertailukelpoinen liikevoitto parani

Glaston Oyj Abp         TILINPÄÄTÖSTIEDOTE                                    12.2.2019 klo 13.00

Tämä tiedote on tiivistelmä Glastonin tilinpäätöstiedotteesta 2018. Tiedote kokonaisuudessaan on tämän tiedotteen liitteenä pdf-tiedostona. Tiedote on myös saatavilla Glastonin verkkosivuilla osoitteessa www.glaston.net.

KESKEISTÄ NELJÄNNELTÄ NELJÄNNEKSELTÄ

•  Saadut tilaukset kasvoivat 18 % 33,9 (28,8) miljoonaan euroon.
  •  Liikevaihto oli 27,8 (29,7) miljoonaa euroa.
  •  Vertailukelpoinen käyttökate oli 3,2 (2,2) miljoonaa euroa eli 11,5 (7,3) % liikevaihdosta.
  •  Liikevoitto oli 1,1 (1,2) miljoonaa euroa eli 4,1 (4,1) % liikevaihdosta.
  • Vertailukelpoinen liikevoitto parani 2,5 (1,4) miljoonaan euroon eli 8,8 (4,8) %:iin liikevaihdosta.
  •  Osakekohtainen tulos oli 0,005 (0,003) euroa.
  •  Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,012 (0,005) euroa.
  •  Liiketoiminnan rahavirta oli 5,2 (7,3) miljoonaa euroa.

KESKEISTÄ KATSAUSKAUDELTA TAMMI–JOULUKUU 2018

•  Saadut tilaukset olivat 107,6 (103,7) miljoonaa euroa.
  •  Tilauskanta vuoden lopussa oli 38,2 (34,1) miljoonaa euroa.
  •  Liikevaihto oli 101,1 (109,7, myydyt liiketoiminnot huomioiden 106,7*) miljoonaa euroa.
  •  Vertailukelpoinen käyttökate oli 8,2 (8,0) miljoonaa euroa eli 8,1 (7,3) % liikevaihdosta.
  •  Liikevoitto oli 3,4 (4,6) miljoonaa euroa eli 3,4 (4,2) % liikevaihdosta.
  •  Vertailukelpoinen liikevoitto parani 5,2 (5,0) miljoonaan euroon eli 5,2 (4,6) %:iin liikevaihdosta.
  •  Sijoitetun pääoman tuotto (ROCE) oli 6,8 (9,2) %.
  •  Vertailukelpoinen ROCE oli 10,5 (10,0) %.
  •  Osakekohtainen tulos oli 0,011 (0,014) euroa.
  •  Vertailukelpoinen osakekohtainen tulos oli 0,021 (0,016) euroa.
  •  Liiketoiminnan rahavirta oli 0,0 (0,1) miljoonaa euroa.
  •  Korolliset nettovelat olivat 4,9 (0,9) miljoonaa euroa.
  •  Tutkimus- ja tuotekehitysmenot ilman poistoja olivat 3,7 (4,0) miljoonaa euroa eli 3,7 (3,6) % liikevaihdosta.
  •  Hallitus ehdottaa, ehdollisena ylimääräisen yhtiökokouksen päätökselle, että pääomanpalautusta maksetaan 0,006 euroa osakkeelta ennen 26.2. pidettävän ylimääräisen yhtiökokouksen hyväksyttävänä olevaa osakkeiden yhdistämistä tarkoittaen hallituksen ehdottaman osakkeiden yhdistämisen jälkeen noin 0,03 euroa osakkeelta.

Glaston soveltaa uutta IFRS 15 -tuloutusstandardia täysin takautuvasti 1.1.2018 alkaen, ja siten tilinpäätöstiedote 1.1.–31.12.2018 raportoidaan sekä 2018 toteutuneiden että 2017 vertailulukujen osalta uuden standardin mukaisesti. Katsauksen taulukoissa esitetyt oikaistut vertailuluvut viittaavat IFRS 15 -oikaisuihin.

* Glaston myi toukokuussa 2017 esikäsittelyliiketoimintansa Yhdysvalloissa ja Kanadassa ja joulukuussa 2018 työkaluliiketoiminnan Italiassa ja Yhdysvalloissa.

GLASTONIN NÄKYMÄT VUODELLE 2019
Yhtiön liiketoiminta on kausiluonteista ja historiallisesti vuoden ensimmäinen neljännes on yleensä heikoin ja viimeinen neljännes vahvin. Vuoden 2019 ensimmäisen neljänneksen liikevaihdon ja vertailukelpoisen liikevoiton arvioidaan olevan alhaiset johtuen viime vuoden kolmannen neljänneksen ja neljännen neljänneksen alkupuolen uusien tilauksien alhaisesta määrästä.

Glastonin tiedonantopolitiikasta poiketen ja Bystronic glass -yrityskaupan aikataulusta johtuen, Glaston tulee antamaan tietoa koko vuoden 2019 näkymistään myöhemmässä vaiheessa.

Yhtiön lähiajan kehitykseen vaikuttavia tekijöitä ja epävarmuustekijöitä on kuvailtu tarkemmin Lähiajan kehitykseen vaikuttavat tekijät ja epävarmuustekijät -osiossa.

TOIMITUSJOHTAJA ARTO METSÄNEN:
”Glastonin vuoden 2018 viimeisen neljänneksen kehitys oli hyvä. Glasstec-messut heijastuivat vahvasti neljänneksen, ja oikeastaan koko syksyn, kehitykseen. Messut olivat meille menestys ja vuoden viimeisen neljänneksen tilauskertymämme kasvoi 18 % vertailukaudesta. Saimme useita isoja tilauksia eri puolelta maailmaa ja erityisen positiivista oli Pohjois-Amerikan markkinoiden piristyminen. Neljänneksen liikevaihto laski hieman edellisvuoden vastaavaan kauteen verrattuna.

Olen erityisen tyytyväinen kannattavuutemme kehitykseen viimeisellä neljänneksellä. Vertailukelpoinen liikevoittomme parani merkittävästi ja vertailukelpoinen liikevoittomarginaali oli ennätyskorkea 8,8 %. Vuosi 2018 oli kokonaisuudessaan, parista heikommasta neljänneksestä huolimatta, oikein hyvä. Tilauskertymämme kasvoi 4 % ja tilauskantamme kasvoi 12 % edellisvuodesta, mikä luo hyvät valmiudet vuoden 2019 kehitykselle ja samalla myös tuleville muutoksille. Liikevaihdon lievästä laskusta huolimatta vertailukelpoinen liikevoittomme parani 5,2 miljoonaan euroon edellisvuoden 5,0 miljoonasta eurosta.

Marraskuun lopussa luovuimme Tools-liiketoiminnastamme strategiamme mukaisesti. Liiketoiminnan myynnillä oli lievästi positiivinen vaikutus konsernin vertailukelpoiseen liikevoittoon. Divestointi tukee tavoitettamme parantaa kannattavuuttamme edelleen.

Syksyllä 2018 päivitetyssä strategiassamme kerroimme tavoitteestamme olla markkinakehityksen eturintamassa ja luoda samalla asiakkaillemme lisäarvoa uusien teknologioiden ja liiketoimintamallien myötä. Tästä osoituksena ilmoitimme 25.1.2019 sveitsiläissaksalaisen Bystronic glassin yrityskaupasta. Bystronic glass on lasinjalostusmarkkinoilla toimiva globaali, high-end koneiden, järjestelmien, ohjelmistojen ja palvelujen toimittaja, jonka tuote- ja palveluvalikoima täydentää Glastonin tarjontaa täydellisesti.

Yrityskauppa, joka on alan suurin kahteenkymmeneen vuoteen, on vastauksemme markkinoiden kasvaviin tehokkuusvaatimuksiin, lasin kysynnän muutoksiin sekä kasvaviin huoltopalvelutarpeisiin. Se tukee tavoitettamme vahvistaa edelleen asemaamme lasinjalostuksen arvoketjussa ja monipuolistaa tarjontaamme arkkitehtuurimarkkinoille sekä täydentää ajoneuvolasimarkkinoiden tarjontaamme. Yhtiöiden yhdistäminen luo meille ainutlaatuisen mahdollisuuden kehittää asiakkaidemme hyväksi kokonaisvaltaisen tuote- ja palveluvalikoiman, joka kattaa tulevaisuudessa koko arvoketjun. Odotan innolla yhteistyötämme ja uskon vahvasti menestykseemme.”

oikaistu
AVAINLUVUT 31.12.2018  31.12.2017
Tilauskanta, milj. euroa 38,2 34,1
Saadut tilaukset, milj. euroa 107,6 103,7
Liikevaihto, milj. euroa 101,1 109,7
Käyttökate, (EBITDA), vertailukelpoinen, milj. euroa 8,2 8,0
Käyttökate (EBITDA), vertailukelpoinen, % liikevaihdosta 8,1 7,3
Liikevoitto (EBIT), vertailukelpoinen, milj. euroa 5,2 5,0
Liikevoitto (EBIT), vertailukelpoinen, % liikevaihdosta 5,2 4,6
Kauden voitto/tappio, milj. euroa 22,0 2,6
Osakekohtainen tulos, EUR 0,011 0,014
Pääomanpalautus/osake, euroa* 0,006 0,010
Liiketoiminnan rahavirta, milj. euroa -0,0 0,1
Sijoitetun pääoman tuotto, %, suhteutettuna koko vuoden tulokseksi 6,8 9,2
Bruttoinvestoinnit, milj. euroa 2,0 2,3
Omavaraisuusaste, % 50,3 44,7
Velkaantumisaste, % 34,2 35,7

*Hallituksen ehdotus yhtiökokoukselle

TIEDOTUSTILAISUUS
Tiedotustilaisuus analyytikoille ja toimittajille järjestetään 12.2.2019 klo 14.00 yhtiön pääkonttorilla Lönnrotinkatu 11, Helsinki.

toimitusjohtaja Arto Metsänen, puh. 010 500 6100
talousjohtaja Päivi Lindqvist, puh. 010 500 500

Joséphine Mickwitz
IR-, viestintä- ja markkinointijohtaja